Zaanstad helpt 65 plussers aan bijstand

10 oktober 2007

Zaanstad helpt 65 plussers aan bijstand

Ouderen met gekort AOW worden actief benaderd

door Willem Croese

ZAANDIJK – Mensen van 65 jaar en ouder die met een ‘gekorte’ AOW zitten kunnen bijstand aanvragen. Vorig jaar zomer heeft de PvdA fractie de vraag gesteld of dit uitgevoerd kan worden door de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Sociale Zaken wethouder Piet Keijzer heeft hiernaar onderzoek laten doen. Zijn dienst gaat nu de taak op zich nemen deze ouderen de bijstand rechtstreeks te verlenen.

De wethouder heeft aan de gemeenteraad laten weten dat de mogelijkheid bestaat om de SVB de opdracht uit te laten voeren. De uitvoeringskosten die de SVB echter rekent zijn te hoog voor de gemeente Zaanstad.
De sector Sociale Zaken kan nu via het Inlichtingenbureau ook over de noodzakelijke gegevens beschikken om personen met een gekort AOW te achterhalen. Reden te meer voor deze dienst om de taak zelf uit te voeren.
,,Daarnaast heeft de sector Sociale Zaken de mogelijkheid om de doelgroep informatie te verstrekken over het gemeentelijk flankerend minimabeleid, zoals het Hulpfonds, de bijzondere bijstand en de collectieve verzekering voor personen met een inkomen op het niveau van het sociaal minimum’’, laat Piet Keijzer weten.
Momenteel zijn de voorbereidingen gaande om deze operatie uit te voeren. Onderzocht wordt om het bestand zuiver te maken voor ouderen die aanspraak kunnen maken op de bijstand. De wethouder van Sociale Zaken, Piet Keijzer, verwacht dat vanaf november actief gestart wordt met het benaderen van deze groep mensen.