SP Zaanstad beschouwing voor begroting 2008

6 november 2007

SP Zaanstad beschouwing voor begroting 2008

ZAANDIJK - De jaarlijks terugkerende 'Algemene Beschouwingen' zijn vanmiddag gestart. Alle fracties kregen vijf minuten de tijd om verhaal te doen. SP fractievoorzitter Rob Poldner verwoordde de beschouwing namens zijn partij als volgt:

Bij de bespreking van de Kadernota 2008 heeft de SP uitgebreid stilgestaan bij de financiële positie van Zaanstad. Nu we de vele plannen en ambities omzetten in uitvoering blijken we deze in feite niet te kunnen betalen. In ieder geval niet op de manier zoals er tot kort geleden met de financiën is omgegaan.
Er is dus een goede reden om met structurele vernieuwing en verandering te komen. De SP is hier een groot voorstander van. Tekorten moeten worden teruggedrongen en de schuldenlast moet worden verminderd om uiteindelijk die investeringen te kunnen doen waartoe we besloten hebben. Een Zaanstad met minder schulden en uiteindelijk meer eigen geld in de portemonnee kan zelf weer kiezen waaraan zij haar geld wenst te besteden. Niet alleen aan grote projecten, maar ook aan sociaal beleid, welzijn en cultuur.
Wij herhalen hier nog een keer wat wij bij de Kadernota hebben gezegd, dat de gezondmaking van de financiën wordt gefrustreerd door een aantal hoofdpijndossiers uit het verleden. Bij het IKTC en VVZ heeft de raad reeds knopen doorgehakt. Ook op de dossiers van de Bieb en de sport zal op korte termijn besluitvorming moeten plaatsvinden.

Bevorderen van de sociale cohesie

Sociale cohesie heeft vooral te maken met solidariteit in de samenleving en de solidariteit tussen mensen. Sociale stijging daarentegen is een relatief nieuw begrip. Zonder te weten wat wij daaronder verstaan wordt het al toegepast in het Zaans beleid. Wij willen graag in gesprek met het college om de “sociale stijging” van een inhoud te voorzien. Hoeveel mensen haken af ? Hoe vinden we dat sociale stijging er voor de kansarmsten uit moet zien?
De wet inburgering is een draak van een wet, maar hierbij heeft het college laten zien dat de draak enigszins getemd kan worden.
In 2011 moet het aantal uitkeringen met 13% zijn afgenomen.
De uitstroom uit de Zaanse WWB ligt bovengemiddeld. Complimenten hiervoor. Het baart ons zorgen dat het aantal mensen met een WWB uitkering elk jaar verder naar beneden moet. Waar ligt de grens? We gaan er vanuit dat er geen ongeoorloofde druk wordt uitgeoefend op mensen die heel ver van de arbeidsmarkt staan, nu de kansrijke mensen steeds meer uitstromen. De uitgaven voor de langdurigheidtoeslag en de bijzondere bijstand zijn in 2006 achtergebleven bij de ramingen. We concludeerden toen dat deze regelingen onderbenut worden door de mensen die er recht op hebben. Het doet ons dan ook goed dat in deze begroting een verhoging van het gebruik van de regelingen voor minimabeleid wordt nagestreefd.
Cultuur dreigt het kind van de rekening te worden. Bieb en Buurthuizen vragen terecht de aandacht. Komt er een overbruggingskrediet voor de doorstart van de buurthuizen in 2008? De SP vraagt uitdrukkelijk om aandacht voor de amateurverenigingen. Veel mensen zijn hierin actief. Ook deze sociale samenhang mag niet stilletjes verloren gaan doordat er drempels zijn bijvoorbeeld door gebrek aan betaalbare ruimtes om activiteiten in te houden.
Met de uitbreiding van de leerplichtformatie wordt een wens van de SP ingevuld. Doel is het vergroten van het gemeentelijke toezicht op het verkleinen van de schooluitval.
Armoede is en blijft een schande in ons land, in onze stad. Ondanks de financiële positie van Zaanstad leven we in een rijk en welvarend land. Daarom blijft het onverteerbaar dat er een steeds groeiende behoefte blijft aan de voedselbank.
De gemeente doet haar best in dit opzicht. Met een extra injectie in de schuldhulpverlening lossen we versneld problemen op die eerder zijn ontstaan. Door in te zetten op preventie kunnen veel problemen voorkomen worden. Het meldpunt betalingsachterstand is een goed middel hiertoe. Er dient echter niet alleen gekeken te worden naar een sanering van de bestaande schulden, maar er dient ook een analyse te komen van de oorzaken van de problematiek. En hierbij citeren wij de seniorenraad.
Onze verantwoordelijkheid voor zorgmijdende jongeren strekt zich ook uit naar de opvang die in de Passant al bijna 20 jaar plaatsvindt. De aanpak van de doelgroep door de Passant heeft zijn succes bewezen . Zolang deze opvang niet door de reguliere en behoorlijk gesubsidieerde jeugdzorg kan plaatsvinden kan het werk van de Passant niet afgebouwd worden. Om de continuïteit van opvang door de Passant te waarborgen, in ieder geval tot aan het moment dat de reguliere jeugdzorg deze opvang kan overnemen, hebben wij een motie voorbereid.

Versterken van de sportfunctie

De SP heeft zorg over het halen van de ambities, de kosten lopen op. Wij wachten de sportnota met interesse af voor inhoudelijke discussie. Niettemin zijn we blij dat er reeds vernieuwingen en verbeteringen aan de sportvelden worden aangebracht. Nu nog een skeelerbaan. In Saendelft?

Aanpakken van de woningbouw

Bouwen naar behoefte is een actuele uitdrukking en we verstaan er allemaal iets anders onder. Bouwen voor leegstand wil niemand, maar wat dan wel? In de 30% sociale bouw worden verschillende specifieke doelgroepen ondergebracht, zoals starters, studenten, senioren, aangepast wonen. Het aandeel “gewone” huizen voor gezinnen met een laag inkomen is hierdoor heel klein. Daar staat tegenover dat 70% van de woningbouwproductie de invulling middelduur, duur en buitensporig duur krijgt, hetgeen betekent dat degenen die niet op een sociale woning zijn aangewezen, meer dan voldoende ruimte krijgen.

Versterken van de economie

Het uitgangspunt van duurzame economische structuurversterking betekent voor de SP vooral uitgaan van duurzaamheid met betrekking tot milieu, arbeidsomstandigheden, productiewijzen. Maar ook bijvoorkeur om milieuvriendelijke bedrijvigheid met voldoende werkgelegenheid die lang stand houdt. Het betekent ook dat nog meer dan in het verleden bestaande bedrijventerreinen duurzaam opgeknapt moeten worden opdat er geen nieuwe groengebieden behoeven te worden opgeofferd. De VROM raad bepleit een beleid dat zorgvuldiger omgaat met de ruimte voor bedrijvigheid. De SP is hier al lang een warm pleitbezorger van.
De positie en de groeiambities van Schiphol staan in contrast met dit beeld. Zaanstad heeft wel de nadelen hiervan maar heeft geen enkele invloed op de groei.

Zorg voor het milieu

De milieuwetgeving heeft een grote invloed op de plannen rondom het thema verkeer en vervoer. Daar is de SP blij mee. Het heeft de gemeente aan het denken gezet over een beter openbaar vervoer,over de fiets en de benenwagen.
Toch zou de gemeente Zaanstad nóg meer kunnen doen om door middel van een goed verkeer- en vervoerbeleid de automobiliteit terug te dringen. Bijvoorbeeld telewerken. De SP zal hier in later stadium op terugkomen.
Zaanstad streeft er naar om op lange termijn een klimaatneutrale gemeente te worden. Medewerking van alle partners is daarvoor noodzakelijk. Dat gebeurt nog in onvoldoende mate! Eigenlijk zou in Zaanstad elke nacht een Nacht van de Nacht moeten worden en dan op grotere schaal dan onlangs. De SP zal – om aan het verzoek van minister Cramer tegemoet te komen - met een initiatiefvoorstel komen om de nachtelijke energieverspilling en lichthinder te beperken.

Onderhoud openbare ruimte

De zorg om het onderhoud van de openbare ruimte is alom bekend. Dat is niet nieuw. Wel nieuw is dat de financiële strategie van het college zorgt voor de nodige financiële ruimte om vanaf 2009/2010 [?] de achterstanden in te lopen. De SP vraagt het college in overleg met de Raad te komen tot een plan van aanpak, een prioriteitenprogramma bij het inlopen van deze achterstanden.

Veiligheid

In het kader van ruimte voor nieuw beleid wordt nu incidenteel geld beschikbaar gesteld voor handhaving. De prioriteiten zullen besproken worden met de raad. Een prioriteit voor de SP is om strenger te handhaven op milieu delicten. Een schone stad draagt bij aan een veiliger gevoel.

Kortom

De SP is tevreden met deze begroting. De financiële positie ziet er hoopvol uit, de toon is minder pessimistisch. Inverdan blijft binnen de financiële kaders, er is een flinke injectie in het sociale domein. Zaanstad heeft het niet meer over een sociaal gezicht maar spreekt nu over een sociaal beleid.
Ook op het gebied van milieu en dierenwelzijn zien we binnen de mogelijkheden die we hebben positieve ontwikkelingen. Maar dat is geen reden om tevreden achterover te leunen, we zijn er nog lang niet.
Grote nota’s als de sportnota en de sociale structuurschets zullen laten zien of we ook in preventieve zin kunnen spreken van sociaal beleid.