Versterk vrede en vriendschap

1 november 2007

Versterk vrede en vriendschap

STOP OORLOGSDRANG EN NATIONALISME

Verklaring DIDF, Federatie van Democratische Verenigingen uit Turkije in Nederland

In Turkije wordt sinds weken door toenemende nationalistische hetze een gevaarlijke spanning teweeg gebracht. Dat verontrust vele mensen in Turkije. De gedode soldaten en het leed van hun families worden voor deze onverantwoordelijke politiek volkomen misbruikt.

Tegelijkertijd wordt eenieder die zich tegen dit nationalisme en deze oorlogspolitiek keert, gedegradeerd tot vijand van Turkije en aangewezen als doelwit.
Men probeert nu deze spanningen ook naar Europa over te brengen. Verschillende kringen en organisaties doen pogingen om deze nationalistische politiek onder het mom van ‘Tegen de terreur in Turkije’ naar Nederland te transporteren. Deze onverantwoordelijke en nationalistische voornemens moeten gestopt worden.
De pijn en het leed van de families van alle gedode jonge mensen tijdens de gevechten tussen het Turkse leger en de Koerdische strijders tonen opnieuw aan dat een democratische en vreedzame oplossing van de Koerdische kwestie van wezenlijk belang is. Vandaag is het belangrijk om je te bezinnen en met gezond menselijk verstand te handelen.
Helaas zien we dat de huidige regering en de oppositiepartijen, behalve de DTP, juist het tegenovergestelde doen. Sinds dagen worden mensen van vooral Koerdische afkomst bedreigd. Huizen en winkels van de Koerden worden aangevallen, kantoren van DTP worden in brand gestoken en/of aangevallen. De opmerkingen van een officier tijdens een rouwstoet, welke omgedoopt werd tot een anti-koerdendemo, zijn tekenend voor de situatie: “Het Turkse volk, de Turkse natie is diep getroffen. Wij zijn vol met woede. Op deze demonstratie was niets verboden, alles is toegestaan.”
De drang om Noord-Irak binnen te vallen is een langgekoesterde wens van de Turkse leiding. Ook al bestaat enige onenigheid onderling, ze zijn het in de kern met elkaar eens en ze zouden het liefst met een actie ook ‘het Kirkuk en Mossul probleem’ willen oplossen.
De democratische krachten in Turkije geven natuurlijk geen groen licht voor een Turkse interventie in Noord-Irak. Ook Turkije dient de soeverniteit van een ander land te respecteren.
Zowel in Nederland als in andere Europese landen moeten we ons gezamenlijk keren tegen het opvlammen van Turks nationalisme. Degenen die de spanningen in Turkije ook naar Nederland transporteren, moeten beseffen dat ze hiermee het probleem alleen maar verergeren. We roepen alle organisaties en personen, ongeacht hun afkomst, op zich te keren tegen nationalisme en splijting en zich sterk te maken voor een democratische en vreedzame oplossing van de kwestie.

DIDF
Federatie van Democratische Verenigingen uit Turkije in Nederland