Vrijwilligers maken het verschil

Vrijwilligers maken het verschil

SP fractievoorzitter Rob Poldner aan het werk bij Odion

door: Willem Croese

ZAANDIJK - ,,Komt u maar mijn kamer zien’’, zegt de 68-jarige Corrie. Zij is bewoonster van het Odion complex aan de Count Basiestraat in Rooswijk. SP fractievoorzitter Rob Poldner volgt Corrie door de gang. In het kader van ‘Make A Difference Day’ is hij op bezoek.

Kamer nummer 1d is de plek waar Corrie zetelt. In een ruime éénkamerwoning stapt Rob Poldner samen met Corrie binnen. ,,Wat een prachtige ruimte'', zegt de SP’er spontaan tegen de bewoonster. Zij glimlacht naar de politicus: ,,Maar ik zit hier bijna nooit. Ik ben liever in de huiskamer.’’

Woonkamer van Corrie
Foto: Willem Croese

Een grote kristallen lamp verlicht de woonkamer van Corrie. Op de stoelen zitten poppen rustig voor zich uit te staren. ,,Ik heb ook een eigen badkamer’’, zegt zij trots. Rob Poldner benadrukt nog eens dat Corrie hier fantastisch woont.
Beiden lopen terug naar de centrale huiskamer. Daar is ook de keuken waar ieder weekend gezamenlijk eten gekookt wordt. De rest van de week komt de warme maaltijd vanuit de centrale keuken van het ziekenhuis.
De bewoners schuiven aan de tafel waar Rob Poldner en Madelon Mantel (Sociale Dienst medewerker en voor deze dag vrijwilliger) samen met hen de voorbereidingen treffen om ‘hete bliksem’ te maken.
Bewoonster, Betsy, snijdt de uien op een plankje. Regelmatig gebruikt zij het mesje verkeerd om. De botte kant gebruikt zij om te snijden. Af en toe wijst een medewerker van het huis haar erop dat ze het mes om moet draaien. Tranen komen in haar ogen door de scherpe lucht. Zij kan er om lachen.

Uien snijden door Betsy
Foto: Willem Croese

Wilco Beuckens is eerstejaars student ‘maatschappelijke dienstverlening’. Hij doet een snuffelstage van 140 uur. Het is voor hem de tweede keer dat hij aanwezig is.
Betsy wordt door hem aangemoedigd waarmee zij bezig is. Na het uien snijden wast zij haar handen, want de uienlucht moet er af. Betsy loopt de huiskamer uit.
Even later komt zij met een plastic tasje terug. ,,Kijk’’, zegt zij terwijl een enorme stapel minuscule tekeningen wordt getoond. ,,Ik heb ze zelf gekleurd.’’ Onder haar tekeningen staan teksten die niet te lezen zijn. Basiszorgmedewerkster Leonie Boon vertelt dat Betsy zelden haar kunstwerken aan vreemden laat zien.

Aardappelen schillen
Foto: Willem Croese

Intussen schillen Rob Poldner en Madelon Mantel samen met de bewoners de benodigde aardappelen. ,,Ik vind het initiatief van ‘Make A Difference Day’ leuk. Normaal heb ik geen tijd om vrijwilligerswerk te doen’’, vertelt Madelon Mantel. Een keer per jaar zet de Zaanse zich op deze manier in. Voor het derde jaar op een rij worden de dagen in Nederland georganiseerd.

Sociale Dienst medewerkster Madelon Mantel
Foto: Willem Croese

Terwijl het eten pruttelt in de pannen maken bewoners en vrijwilligers de tafels vrij om uiteindelijk de hete bliksem te verorberen. Al is dit een oud-Hollands recept Corrie wil er niets van weten.
Zij toont een klein potje kapucijners en een pakje spekjes. ,,Dat ga ik koken. Nu eerst luisteren naar muziek’’, vertelt zij. Vanuit de boxen van de stereo komen de klanken van Hollandse klassiekers zoals Droomland van Willy Alberti.
Na het eten blijft Rob Poldner bij de bewoners om spelletjes te spelen, zoals sjoelen. De oud kindertehuismedewerker geniet met volle teugen van zijn uren vrijwilligerswerk. Gezien zijn enthousiasme valt te verwachten dat hij volgend jaar weer van de partij is.
Leonie Boon vertelt dat de activiteiten bij Odion voor vrijwilligers afgestemd zijn op wat de bewoners willen en wat de vrijwilligers aankunnen. ,,Bij de vrijwilligersschakel kunnen mensen zich opgeven.’’

Ook vrijwilliger worden bij Odion?
Neem contact op met Joke van Groningen.
Telefoon 0299 - 412837
Mobiel 06 - 23606067