SP talenten klaar voor het debat

SP talenten klaar voor het debat

‘Gouden Tomaat’ winnaar is Zaandijker Patrick Zoomermeijer

door: Willem Croese

ZAANDIJK – Getalenteerde SP leden hebben de afgelopen maanden een politieke basiscursus gevolgd. Gisterenavond werd dit afgesloten met een heus ‘Lagerhuisdebat’. Patrick Zoomermeijer werd de winnaar tegen zes doorgewinterde SP’ers, zoals SP Zaanstad fractieleden.

Patrick Zoomermeijer ontvangt de 'Gouden Tomaat'
Foto: Anna de Groot

De parlementaire weg voor de SP Zaanstreek werd ooit in 2002 aangekondigd met een oude rode brandweerwagen op het binnenplein van het gemeentehuis Bannehof. Enkele maanden later werd de SP door twee raadsleden vertegenwoordigd in Zaanstad. Tegenwoordig zelfs met vijf raadsleden en een wethouder. De Zaanse raadzaal werd gisterenavond omgetoverd met ballonnen en posters tot een heus SP bolwerk waar de nieuwe generatie SP’ers warm konden draaien voor het parlementaire werk.

Gouden Tomaat

Tien cursisten moesten het opnemen tegen zes oude rotten. Voor de laatste groep was het niet altijd even makkelijk om de rol van een niet SP’er op te nemen. Al waren sommigen zeer bedreven als een ‘behoorlijke’ VVD’er.
Wie had ooit kunnen denken dat SP Zaanstad raadslid Anna de Groot in de raadzaal zou pleiten voor meer asfalt? Alternatieven als gratis openbaarvervoer werden door de nieuwe SP’ers aangevoerd.
Naar mate het debat vorderde werd de argumentatie volgens Piet Keijzer steeds beter. Hij zei zelfs enthousiast te worden hiervan. ,,In 2010 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen en dan moeten wij er klaar voor zijn’’, aldus de SP wethouder.
SP Brabant Statenlid Nico Heijmans leidde de discussie. Hij vond Marijke Hoekman een absoluut talent. Als dank voor haar inzet ontving zij uit Heijmans zijn handen het boek ‘Het geheim van Oss’.

Marijke Hoekman ontvangt 'Het geheim van Oss'
Foto: Anna de Groot

Bert Putters, Henk Onderwater en Piet Keijzer vormden de jury. Zij hadden enige tijd nodig om uit de tien cursisten een winnaar te vinden. Patrick Zoomermeijer uit Zaandijk kreeg de ‘Gouden Tomaat’ als hoofdprijs.

Hieronder een fotoimpressie van Menno: