SP Zaanstad politiemotie haalt het 'net' niet

25 januari 2008

SP Zaanstad politiemotie haalt het 'net' niet

door: Rob Poldner SP Zaanstad fractievoorzitter

Laat op de donderdag avond kwam de motie over de politie CAO in stemming.
Naast kritiek op de motie, zoals de uitspraak dat het hier om symboolpolitiek zou gaan, was er ook veel steun voor de motie. Helaas net niet voldoende voor een meerderheid. De motie is ingediend door SP en GroenLinks en werd bij de stemming gesteund door de VVD en het ZOG.
Over de argumenten waarop de motie gebaseerd is nauwelijks discussie geweest.
Toch zijn de partijen die voor de motie stemden tevreden met de aandacht die de CAO problematiek heeft gekregen.

Bij het indienen van een motie hoort ook een onderbouwing. SP raadslid Anna de Groot hield de volgende inleiding:

Een motie voor de politie

We praten wat af in de raad. Vaak gaat het over handhaven. En over veiligheid. En hoe we de ‘jeugd van tegenwoordig’ moeten aanpakken. En we gaan op zaterdagavonden met de politie op stap om mee te kijken hoe het er op de Dam en omgeving toegaat. En over het algemeen hebben we veel lof voor de politie en hoe zij met haar zware taak omgaat.
De politie heeft een CAO- conflict met de Minister van Binnenlandse Zaken. Dat is niet zo vreemd als je bedenkt dat politiemensen er de laatste jaren nauwelijks financieel op vooruit gegaan zijn terwijl de prijzen gestegen zijn en men in veel beroepsgroepen wél een CAO- loonsverhoging krijgt. Het laatste bod van de Minister is magertjes. Op de radio hoorde ik dat de gemiddelde politievrouw en –man er bij dit bod netto zo’n dertien euro per maand op vooruitgaat.
In de Volkskrant van gisteren las ik over Lotte Beukers, een Zaanse agent van 25 jaar, die haar interessante en uitdagende – maar ook zware – baan bij de politie voor gezien houdt en die inruilt voor een negen- tot- vijf baan, die simpelweg veel beter betaalt. Ze wil zich niet langer mede door haar ouders laten onderhouden. Haar verdienste? 1.366 euro netto per maand, een bedrag dat u en ik maandelijks ontvangen door middel van onze raads- en onkostenvergoeding. Het raadslidmaatschap is een parttime- activiteit, het politiewerk is een baan met onregelmatige werktijden waarbij men regelmatig aan gevaar blootstaat.
In Dagblad Zaanstreek van vandaag las ik dat ‘onze’ Korpschef Gerard Huijser van Reenen zich solidair toonde met zijn stakende politiekorps. Mooi zo. De fracties van SP en GroenLinks vinden dat de gemeenteraadsleden én het college van Zaanstad zich ook solidair achter de Zaanse politiemensen moeten scharen. Wij vinden hun werk immers zeer belangrijk! Logisch dat ze daarvoor goed beloond moeten worden!
Als de politiemensen afhaken staan particuliere beveiligingsorganisaties klaar om hun taken over te nemen. Zij rekenen bijvoorbeeld al helemaal op het kunnen uitvoeren van de bestuurlijke boete. Niets ten nadele van particuliere beveiligingsorganisaties, zij hebben hun taak op hún terrein, maar politietaken moeten door de politie gedaan worden.
Wij willen een politie behouden die van ons allemaal is en die wij allemaal op democratische wijze kunnen controleren. ‘Die pet past ons allemaal’, luidt een oude en veelgebruikte slogan.
Omdat er ons als gemeenteraad van Zaanstad geen andere mogelijkheden openstaan om de politie in het CAO- conflict een helpende hand toe te steken, stellen de SP en GroenLinks voor om postzegelwijze onze solidariteit te tonen.
Wij zijn van mening dat ons college – in opdracht van onze raad – zich in verbinding moet stellen met de Minister van Binnenlandse Zaken om haar te vertellen dat onze politie voor ons zeer waardevol is en dat onze politiemensen zwaar en soms gevaarlijk werk verrichten dat behoorlijk beloond dient te worden.
Ook fractievoorzitter van GroenLinks hield een betoog van deze strekking om de motie in te dienen.