Bijstand: het sociale vangnet als recht

Bijstand: het sociale vangnet als recht

Wethouder Piet Keijzer neemt bezorgdheid weg, maar aandacht blijft geboden

door: Carla Schuddeboom - SP Zaanstad fractielid

Voor Pasen waren er in de regionale kranten alarmerende berichten over misbruik van de Wet Werk en Bijstand. Die zijn er wel vaker zal de lezer denken, maar dit keer ging het niet om mensen die een uitkering aanvragen, maar om sociale diensten zèlf die hier en daar in het land een loopje nemen met de regels. Wat wil namelijk het geval: hoe minder mensen een bijstandsuitkering hebben, des te meer geld blijft er over voor de gemeente, die dat natuurlijk altijd voor andere dingen kan gebruiken.

Logisch dus dat gemeenten zo veel mogelijk mensen weer aan het werk willen krijgen en dat zij kritisch zijn bij het toekennen van een uitkering. In sommige gemeenten ontaardt dit streven er helaas in dat mensen die een uitkering komen aanvragen eindeloos aan het lijntje worden gehouden, of min of meer weg getreiterd.
Die gemeenten hebben zelfs, om hun doelen te halen, afspraken gemaakt met het CWI dat een van tevoren afgesproken aantal uitkeringen moet worden afgewezen.
Ook was er in de landelijke media nogal wat rumoer over de re-integratiebedrijven, die mensen vanuit een uitkering weer aan het werk moeten helpen. Staatssecretaris Aboutaleb heeft naar aanleiding van een rapport van zijn eigen departement gezegd dat de gemeenten die bedrijven beter moeten controleren. Volgens dat rapport zouden zij zwaar onder de maat presteren, terwijl er wel veel belastinggeld in wordt gestoken.
Al dit rumoer was aanleiding voor de SP fractie om deze onderwerpen ter bespreking op de commissie agenda te zetten. Toevallig was er niet zo lang geleden een evaluatierapport over de Wet Werk en Bijstand in Zaanstad uitgekomen, dat meteen besproken kon worden met onze wethouder Piet Keijzer.
Wat blijkt: Zaanstad doet het goed als het erom gaat het aantal mensen in de bijstand te verkleinen. Veel mensen zijn weer aan het werk geholpen en de fraudetoets die bij een aanvraag wordt gedaan werkt prima (Piet Keijzer: ‘Het meest fraude gevoelig zijn blanke mannen tussen de 35 en 45’). Niet alleen worden de doelstellingen gehaald; men gaat daar nog overheen ook. In Zaanstad worden er echter geen prestatiecontracten gesloten met het CWI, aldus de wethouder. En uitkeringsgerechtigden hebben een consulent bij de gemeente, bij wie zij altijd terecht kunnen als het niet loopt met het re-integratiebedrijf (en andersom natuurlijk ook).
De wethouder had ook nog positief nieuws: AOWers met een ‘AOW gat’ krijgen allemaal een huisbezoek om voor hen aanvullende bijstand te regelen als zij dat willen.
Maar … degenen die makkelijk aan werk geholpen kunnen worden raken natuurlijk een keer ‘op’ en wat gebeurt er dan? Onze aandacht moet blijven bij de mensen die al heel lang in de bijstand zitten en van wie een flink aantal chronisch ziek is. Je zult moeten erkennen dat er mensen zijn die niet meer aan het werk kunnen komen. Het mag niet gebeuren dat chronisch zieken en mensen met psychische problemen onder druk gezet worden, zodat ze er nog een probleem bij hebben.
Hoeveel van deze mensen er zijn is nog niet precies duidelijk en wat er met hen gaat gebeuren al evenmin. Het beleid op dit punt staat nog in de kinderschoenen. Ook is het de vraag wat er gaat gebeuren als de economie afzwakt en de werkgelegenheid krimpt.
Als werk net zo leuk is als seks, zoals de voorzitter van de commissie olijk opmerkte, dan zijn we als maatschappij helemaal verplicht om alle mensen dat leuke werk aan te bieden! Wellicht daarom ook is Piet Keijzer van plan meer contact te zoeken met de werkgevers. In tegenstelling tot de uitkeringsgerechtigden hebben zij geen enkele verplichting, bijvoorbeeld om mensen in dienst te nemen. Toch zal het van hen moeten komen.
Als vervolg op deze commissievergadering zullen raadsleden een werkbezoek gaan brengen aan de re-integratiebureaus. Enkele SP raadsleden zullen zich verder verdiepen in de procedures rond de aanvraag van een bijstandsuitkering. De landelijke SP heeft sinds februari een meldpunt geopend voor mensen die problemen ondervinden met re-integratiebedrijven. Zie www.sp.nl