SP Zaanstad op Gibraltar

7 april 2008

SP Zaanstad op Gibraltar

door: Patrick Zoomermeijer

We vingen als SP her en der in de Zaanstreek op dat er veel klachten waren over de uitvoering van de WMO/Thuiszorg. We besloten aan de had van wat eenvoudige vragen te inventariseren wat er leeft onder de mensen. Afgelopen zaterdag stonden we bij winkelcentrum Gibraltar in Poelenburg, Zaanstad.

Het was overduidelijk: verreweg de meeste mensen hadden klachten. Veel mensen klaagden over de in tijd en kwaliteit afgenomen hulp, niet nagekomen afspraken, en we hoorden ook over de werkdruk bij de hulpverleners. Dit is duidelijk iets wat velen raakt: zorggebruikers, familie en kennissen (die vaak mantelzorg verlenen), zorgwerkers…
Er was een schrijnend voorbeeld van een hulpbehoevende oudere vrouw die altijd te laat haar steunkousen kreeg aangebracht, waardoor haar benen vaak opgezwollen raakten.
Opvallend waren ook de reacties van mensen die nog geen gebruik maken van de thuiszorg: ‘gelukkig kan ik mijzelf nog redden’. Daaruit spreekt het breedgedragen idee dat het met de thuiszorg steeds slechter gaat, helaas.

Sommigen wilden hun woede in actie omzetten, en boden hun hulp aan voor vervolgacties of wilden hun ervaringen nog eens uitgebreid met ons delen.
Het geeft maar weer eens aan hoe belangrijk het is voor een politieke partij om met de beide benen op de grond te blijven, en onderzoek te doen naar wat leeft onder de mensen. Wilders’ PVV, Rita’s TON en zeker geen van de regeringspartijen doen dat. De SP wel!