Pannenkoekendorp finito!

15 mei 2008

Pannenkoekendorp finito!

Plaatsing centraal schotelsysteem startsein renovatie Poelenburg

Tekst en foto's: Willem Croese

ZAANDAM – Als voorschot op definitieve beslissingen van de gemeenteraad is woningbouwcorporatie Rochdale in de wijk Poelenburg officieel begonnen met de renovatie van de flat aan de Oudemansstraat en Thijssestraat. Het officiële startsein is afgelopen woensdag gegeven door Wonen wethouder Piet Keijzer.

De wethouder knipt samen met een Rochdale huismeester een touw door. Een enorme hoeveelheid ballonnen maakt de ruimte vrij voor een groot bord aan de gevel van het flatgebouw waarop staat aangekondigd dat de renovatie is gestart.

Slagroom op de taart

,,Wat is hier aan de hand?”, vraagt een voorbijganger in onvervalst plat Amsterdams. Op het dak van de flat wordt een viertal satellietschotels geplaatst. De bewoners kunnen eerdaags kiezen uit 600 tv zenders plus internetverbinding.
Alle bestaande schotels zullen bij de bewoners aan de gevel moeten verdwijnen, waardoor het aanzicht van het gebouw aanzienlijk zal veranderen. ,,Mooi”, antwoordt de Amsterdammer, die 45 jaar in de wijk Poelenburg woont. ,,Dus 'Pannenkoekendorp' is finito!”

Even later noemt wethouder Piet Keijzer het centrale systeem het slagroom op de taart. ,,Dit is het toppunt van integratie. Jan en Marie kijken naar een Turkse zender en Achmed en Fatima naar een Nederlandse zender. Bovendien kan het begrip 'Pannenkoekendorp' weg.”

Samenwerken

Paul Vreeken, vestigingsmanager van Rochdale weet dat de gemeenteraad op 22 mei het 'masterplan' voor de wijk Poelenburg moet goedkeuren, maar de woningbouwcorporatie kan niet wachten.
,,Deze aftrap wordt een fysieke vernieuwing waarbij niet alles gesloopt wordt. De gebouwen die blijven worden opgeknapt. De galerij en de balkonhekken, het centrale trappenhuis, de entreehal ze worden allemaal vernieuwd aan deze flat. Om de leefbaarheid van Poelenburg op peil te houden moeten wij nu beginnen. Wij kunnen niet langer wachten.” De samenwerking met de gemeente Zaanstad en de bewoners prijst de manager.

Rochdales Raad van Toezicht voorzitter John van Niewegen stelt dat er veel gepraat en geschreven is over de zogenaamde 'Vogelaarwijken'.
,,Wij zijn blij met de politieke aandacht, maar het kreeg wel regelmatig negatieve aandacht. Vooral toen gesproken werd hoe aan het geld gekomen moest worden. Wij hadden dat geld al. Landelijk is er 332 miljoen euro voor deze wijken vrijgekomen. Eerst zijn de vier grote steden aan de beurt en daarna gemeenten als Zaanstad. Wij zullen zien wat het oplevert”, vertelt hij.
Piet Keijzer feliciteert Rochdale en de bewoners van Poelenburg met deze start. In tien jaar tijd zal de wijk totaal veranderen door renovatie en nieuwbouw.