SP Zaanstreek bijdrage aan het debat over de Wilhelminastraat in Krommenie

29 mei 2008

SP Zaanstreek bijdrage aan het debat over de Wilhelminastraat in Krommenie

In de raadsvergadering van 29 mei j.l. heeft het debat plaatsgevonden over de Wilhelminastraat in Krommenie. SP fractievoorzitter Rob Poldner heeft namens de SP fractie de volgende bijdrage uitgesproken.

Voorzitter,

Eerst zou ik iets willen zeggen over de situatie van de mensen om vervolgens over te gaan naar de vraagstelling van vanavond: het geven van een zienswijze door de raad op de reactie van het college op de rapporten van Deltares en Beerenschot.

De SP betreurt het dat bewoners op 31 januari 2008 hun huis moesten verlaten. Op dat moment, met de actuele gegevens over de situatie van de woningen aan de Wilhelminastraat 40 t/m 52, een juiste beslissing. Er mogen geen risico’s worden genomen als het gaat om de veiligheid van de bewoners.

De situatie waarin betrokkenen plotseling zijn geraakt maakt het begrijpelijk dat de mensen hun ontevredenheid uiten over de gang van zaken. Wij zijn er van overtuigd dat het college er alles aan doet en zal doen om rechtvaardig om te gaan met mogelijkheden deze mensen tegemoet te komen met passende oplossingen. De SP vindt het niet in het belang van de bewoners de al dan niet terechte ontevredenheid van de mensen als bespreekpunt bij deze zienswijze te nemen, maar te zoeken naar de best mogelijke oplossingen. Want een discussie over het al dan niet eigen gelijk van individuen en partijen helpt de mensen morgen niet verder in hun problemen van vandaag. De betrokkenen moeten op zo goed mogelijke wijze hun leven in hun eigen woning weer kunnen oppakken, en gezien de situatie hebben zij daar alle hulp bij nodig. Ook de hulp van de raad.

Een aantal zaken liggen op dit moment onder de rechter. Dit ontslaat de raad echter niet van de plicht duidelijkheid te verschaffen over welke mogelijkheden en faciliteiten er zijn om het leven van betrokkenen zo snel mogelijk normaal te laten verlopen. Van belang daarbij is welke rol de gemeente hierin kan hebben. Het initiatief van de gemeente om een denktank bijeen te roepen van diverse deskundigheden wordt als positief ervaren. Belangrijker is echter wat is de uitkomst van deze bijeenkomst en wat betekent dit voor de bewoners? Kan hierover al duidelijkheid over gegeven?

Zaken als beëindigen huur van de stacaravans per welke datum, hulp bij het zo snel mogelijk bewoonbaar maken van de woningen, overleg over verschillen van mening over vervolgschades, dienen onderdeel te zijn van een rechtvaardig en ruimhartig beleid. Dit overleg moet dan ook op hoog ambtelijk niveau gevoerd te worden, opdat de beslissingstijd niet langer duurt dan strikt noodzakelijk is. De SP roept het college op hiermee in te stemmen en niet te wachten op een mogelijke rechterlijke uitspraak.

De tegenstelling tussen ambtelijke berichten en de door de bewoners vastgestelde problemen bij de oplevering dienen met meer begrip onderwerp van overleg te zijn. De nu ontstane tegenstelling tussen sommige bewoners en de gemeente dient niemands belang. De raad heeft de taak deze tegenstelling te verkleinen en zeker niet te vergroten.

Wat niet voorkomen had kunnen worden is het feit dat er funderingsherstel moet en moest plaatsvinden om de woningen voor de toekomst bewoonbaar te houden. Dit moment is door de saneringswerkzaamheden vervroegd.

Achteraf gezien had door betere signalering en inschakelen van bouw en woningtoezicht en/of handhaving de ontruiming van de woningen voorkomen kunnen worden omdat funderingsherstel dan vooraf had plaatsgevonden.

De zienswijze

Van de raad wordt een zienswijze gevraagd op de reactie van het college op de rapporten van Deltares en Beerenschot. De rapporten van Deltares en Beerenschot geven een goede en heldere analyse van de ontwikkelingen vanaf 2004. De hieruit getrokken conclusies worden door de SP geaccepteerd en als uitgangspunt genomen.

De reactie van het college van B&W sluit aan bij de conclusies van beide rapporten en komt hierin ook met oplossingen en verbetertrajecten.

De SP is tevreden met de maatregelen die de gemeente neemt, zowel richting bewoners en de wijk, als richting de eigen organisatie.

Daarmee stelt de SP vast dat het college gehandeld heeft op een wijze die verwacht mag worden van een verantwoordelijke overheid. Het reageren op klachten van welke aard dan ook is gebeurd in verhouding tot de klacht. Bij schades is de verzekering ingeschakeld of is de schade onderhands geregeld tussen gemeente en bewoner. Toen in december 2007 meer alarmerende berichten binnenkwamen per mail, heeft het college adequaat gehandeld, een traject met DHV ingesteld met als resultaat de ontruiming van de woningen op 31 januari.

Dat er desondanks op deelterreinen verbeteringen in de werkwijze en organisatie van de gemeente aangebracht kan en moet worden doet niets af aan de eindconclusie van de rapporten. Met betrekking tot de maatregelen van het college voor de bewoners hebben wij hiervoor al een aanbeveling gedaan, wat betreft de maatregelen richting interne organisatie van de gemeente Zaanstad heeft de SP er vertrouwen in dat een situatie zoals die zich nu heeft voorgedaan zich niet meer opnieuw zal voordoen.

De opdracht aan de gemeentesecretaris wordt ten zeerste door ons gesteund. Als SP fractie willen wij blijvend geïnformeerd worden over de ontwikkelingen rondom alle maatregelen.