Poelenburg vol van initiatieven

Poelenburg vol van initiatieven

SP Tweede Kamerleden buurten in Poelenburg

Tekst en foto's: Willem Croese

ZAANDAM – Nog even en dan bestaat Poelenburg 45 jaar. Dit wordt vast voor de bewoners een feestje, maar de wijk krijgt ook andere aandacht. De komende tien jaar zullen ingrijpende veranderingen plaatsvinden. Na gedeeltelijke sloop volgt nieuwbouw. Er komt een nieuw winkelcentrum als centrale ontmoetingsplaats en nog veel meer van dat. Extra geld krijgt Poelenburg in het kader van de Vogelaarwijken. Tijd voor een bezoek van vier SP Tweede Kamerleden, de SP Zaanstad gemeenteraadsfractie en de SP Zaanstad wethouder.

Spaghettiflats

Het gezelschap verzamelt zich maandagmiddag in buurthuis 'Poelenburcht'. Remi Poppe, Paulus Jansen, Renske Leijten, Sadet Karabulut, Fetse Visser, Rob Poldner, Sonja van Elmpt, Carla Schuddeboom, Guus Moot en Piet Keijzer. Ze zijn er allemaal. SP raadslid Anna de Groot voegt zich op een later tijdstip bij de groep. Onder het genot van koffie, thee en broodjes bespreken de SP-politici een aantal punten over Poelenburg.

v.l.n.r. Remi Poppe, Renske Leijten en Sadet Karabulut

Openbare ruimte

In januari dit jaar oppert SP wethouder Piet Keijzer op verzoek van ZVH om de binnentuinen eigendom te laten worden van de woningbouwcorporaties en het beheer samen uit te voeren met de bewoners. Door de erfpacht van deze openbare ruimtes de corporaties aan te bieden hoopt het gemeentebestuur de eigen balans op te kunnen schonen.

Binnentuin met voetbalkooi

SP'er Remi Poppe informeert hiernaar bij de wethouder. Het Tweede Kamerlid laat duidelijk blijken niet helemaal gelukkig te zijn met de stap die het Zaanse college heeft gezet in deze. Piet Keijzer krijgt bijval van zijn Haagse SP-collega Paulus Jansen. Hij zou dit beleid na verloop van tijd wel eens willen toetsen. ,,Ik vind het een interessant thema”, zegt Paulus Jansen. Remi Poppe moppert hierover nog even door, maar later wordt hij bijgepraat door lokale SP-politici wanneer hij midden in de wijk staat bij dergelijke binnentuinen. ,,De grond tussen twee flats is qua onderhoud een groot financieel probleem voor de gemeente Zaanstad”, licht wethouder Piet Keijzer toe.

Remi Poppe en Guus Moot in gesprek

Masterplan

De inkt van het 'Masterplan Poelenburg' is al lang droog. Op 22 juni 2007 heeft de gemeente Zaanstad in samenwerking met de corporaties Parteon, Rochdale en ZVH de plannen gepresenteerd aan de Poelenburgers. De eerste tekenen van renovatie zijn te zien. Een torenflat staat in de steigers en is ingepakt. Onlangs is Rochdale op de flats aan de Thijssestraat en de Oudemansstraat begonnen met het plaatsen van 'centrale schotels' voor televisie, radio, internet en telefoon.

Flat in de steigers

In de loop van de jaren zullen de winkelcentra Bloemkorf en Lobeliusstraat vervangen worden voor één winkelcentrum dat tegelijkertijd de centrale ontmoetingsplaats moet worden van de wijk. De SP'ers bezoeken beide locaties om te zien hoe de stand van zaken is.

Winkeliersvereniging

Voor de dagelijkse boodschappen lopen de Poelenburgers winkel in winkel uit. Oude mannen maken een praatje op een bank in de hete binnenstraat van de Bloemkorf. Jongeren roken een sigaretje buiten het internetcafé. De sfeer doet gemoedelijk aan.

v.l.n.r. Paulus Jansen, Rob Poldner en Hans van Leeuwen

De tegelvloer van de Bloemkorf is smerig. Het plakt aan het schoeisel. Hier en daar zijn er teksten op de muren gespoten en in de Lobeliusstraat staat zelfs de schimmel op de muur bij de pinautomaat.

De grootgrutter

Het nieuwe winkelcentrum baart kleine ondernemers zorgen, want hun lot is onzeker. Hoe lang zij het volhouden tijdens de jarenlange verbouwingen en dergelijke is nog niet duidelijk. Enkele winkeliers vertellen dat er geen winkeliersvereniging bestaat. Het toeval wil dat de gemeente in samenwerking met ondernemersorganisaties een informatieavond houdt om te komen tot zo'n belangenvereniging.

Sollicitatieplicht

Werkloosheid in Poelenburg is een begrip dat regelmatig voorkomt. De 63-jarige heer Eijlander heeft een carrière van 42 jaar kantoorwerk erop zitten. ,,Mijn laatste werkgever hield op te bestaan als bedrijf. Hij ging solo verder en ik raakte werkloos.” Eijlander wijst zo'n tien centimeter aan als dikte voor de stapel sollicitatiebrieven die hij de afgelopen jaren heeft verstuurd. Antwoorden zijn zelden gekomen. ,,Ik kreeg vaak niet eens een ontvangstbevestiging”, zegt de werkloze Poelenburger verontwaardigd.
Voor hem is intussen de druk van de sollicitatieplicht vervallen. Iedereen die voor 1946 is geboren en vrijwilligerswerk doet wordt met rust gelaten. Zo rijdt Eijlander drie dagen per week met een taxi rond om hulpbehoevenden te brengen naar lokale bestemmingen, zoals het ziekenhuis.
SP Tweede Kamerlid Paul Ulenbelt heeft een motie ingediend over de sollicitatieplicht. Volgens Eijlander is die motie verworpen en hij betreurt dat. ,,Je kunt niet verplichtingen opleggen aan mensen die ze niet na kunnen komen. Ik hoop dat er toch een vervolg komt op de motie van Ulenbelt.”

Ruimtegebrek

De SP delegatie splitst zich op. De ene groep gaat naar de 'Sultan Ahmet Moskee' en de andere groep naar de 'Paus Johannesschool'. Door de brede groene strook van het Darwinpark wandelen Paulus Jansen, Renske Leijten en Sadet Karabulut samen met lokale SP'ers naar de school. Directrice Alida Joachim-Ruis vangt het gezelschap hartelijk op.

Paus Johannesschool

Zij leidt de SP delegatie door het schoolgebouw. Leerlingen van groep acht oefenen hun afscheidsmusical. In de andere klassen wordt de laatste hand gelegd aan het werk van de schooldag. In de directiekamer steekt Alida Joachim-Ruis van wal. Zij zegt blij te zijn met de politieke aandacht. Vrijwel direct heeft het schoolhoofd het over ruimtegebrek in het gebouw. De vele wetten vragen allerlei voorzieningen, zoals een schakelklas voor peuters met taalachterstand en een overblijflokaal.

Taalachterstand

,,Hoe lang blijf je een allochtoon een allochtoon noemen? Ik doe daar niet meer aan mee”, zegt Alida Joachim-Ruis. Zij ziet deze groep mensen als Nederlanders die volledig meedraaien in de maatschappij. Wanneer de directrice een grove schatting moet maken zegt zij dat de school uit 50 procent allochtonen en 50 procent autochtonen bestaat.
Zij erkent dat er taalproblemen zijn. Volgens haar heeft taalachterstand meer te maken met het opleidingsniveau van de ouders in combinatie met het armoedeniveau. Naar dit laatste doet het ministerie van Sociale Zaken onderzoek.

Renske Leijten met een leerling

De school biedt extra ondersteuning voor de Nederlandse taal. Trots vertelt Alida Joachim-Ruis dat mede hierdoor 50 procent van de leerlingen doorstroomt naar het HAVO/VWO onderwijs. ,,Je moet ook naar de resultaten kijken en dit biedt perspectieven voor de jongeren.”

Hangjongeren

Straathoekwerker Carlos Usuga-Koster neemt de SP'ers mee naar een paar belangrijke hangplekken van jongeren in de wijk. In het Darwinpark staat hij stil bij één van de kunstwerken die het park kent. Hier zouden volgens buurtbewoners jongeren overlast bezorgen door onder meer in het openbaar sex te hebben. De jongerenwerker heeft op deze klacht nog niet de vinger kunnen leggen. Samen met de wijkagent heeft hij onderzoek gedaan, maar beiden hebben niets kunnen ontdekken.

Carlos Usuga-Koster (rechts) geeft uitleg

,,Alle klachten uit de buurt neem ik serieus. Ik heb een goed contact met de buurt, maar ook met de jongeren. Van een aantal jongens heb ik het telefoonnummer. Als er wat aan de hand is bel ik ze op en ik spreek ze op straat”, zegt Carlos Usuga-Koster.
In de Lobeliusstraat is de volgende hangplek. Een bewoner heeft een afdakje getimmerd voor zijn garage waar de Poelenburgse jeugd kan komen. Het particuliere initiatief vinden de aanwezige jongeren zelf erg goed.

Particuliere jongerenhangplek

,,Na mijn werk kom ik hier even een jointje roken en klets wat met mijn vrienden. Wij zijn niemand tot last. De jongeren zijn niet het probleem, maar de ouderen zijn het. Zij klagen altijd maar over ons, behalve hij”, zegt een jongen die zijn naam niet wil noemen, terwijl hij wijst naar een man in een scootmobiel.
Dit is Fred Janssen. Hij noemt zichzelf 'papa' van de jongens en wil graag met enkele van zijn maatjes op de foto. Vertrouwen in de politiek heeft hij niet echt. ,,Ze doen maar wat”, zegt hij.

Fred Janssen met zijn maatjes

Dinergesprekken

Vol van informatie en indrukken keren de SP'ers terug naar het buurthuis Poelenburcht. Daar worden zij opgewacht door jongeren, hulpverleners, buurtwerkers, onderwijzers, vertegenwoordigers van vrijwilligers-activiteiten, de moskee, de politie en er zijn ook andere belangstellenden. Ruim 50 mensen verdelen zich over drie ruimtes in het gebouw.

Deelnemers schrijven zich in

De tafels zijn gedekt en even later worden salades, pizza's, kaasbroodjes en flessen water geserveerd. Intussen vatten de SP Tweede Kamerleden in iedere groep het gesprek aan om nog wijzer te worden. Onderwerpen als vandalisme, werkgelegenheid, taal, huisvesting, jongerenwerk passeren de revue.

Dinergesprek

Tegen half acht eindigt het bezoek van de SP'ers aan Poelenburg. Ze praten onder het genot van een drankje nog even na. Sommigen blijven nog wat hangen, maar anderen gaan naar huis. Immers het Nederlands elftal speelt tegen Italië. Met drie tegen nul winnen de Nederlanders. In Poelenburg is ongetwijfeld door velen gezamenlijk de wedstrijd bekeken.

Lees ook het verslag van Anna de Groot op haar weblog