Steentje bijdragen

14 juni 2008

Steentje bijdragen

SP Zaanstad fractievoorzitter Rob Poldner blij met Kadernota en zoekt naar verbeteringen

door: Willem Croese

ZAANDIJK - ,,Goed nieuws is ook nieuws”, zegt SP Zaanstad fractievoorzitter Rob Poldner na de algemene beschouwingen in de gemeenteraad over de Kadernota 2009 – 2012. Voor de derde keer op rij heeft het college van B en W de bevindingen gepresenteerd zonder bezuinigingen. De wijze van begroten noemt de SP'er realistisch, waardoor zaken gedaan kunnen worden die afgesproken zijn.

,,Negentig procent kunnen wij realiseren en tien procent niet. Het doel is niet om geld over te houden, maar doen wat wij moeten doen. Je maakt bijvoorbeeld afwegingen om tien wegen te asfalteren. Dan doe je er acht het ene jaar en twee het andere. Door zo te begroten komt de gemeente niet in financiële problemen. En ook de begroting van Inverdan is nog steeds sluitend”, stelt Rob Poldner.

Betere economie

De SP'er is altijd al een voorstander geweest om te besturen alsof Zaanstad een artikel 12 gemeente is oftewel die onder curatele staat. Tijdens de voorgaande periodes is er steeds de dreiging geweest dat de stad ook werkelijk financieel aan banden gelegd zou gaan worden.
In 2007 heeft Zaanstad zelfs ruim elf miljoen euro overgehouden door de andere wijze van besturen. De openstaande schulden worden ingelost en dat scheelt weer rente. Rob Poldner geeft toe dat de economie sterker is vergeleken met een aantal jaren geleden en dat ook zijn gemeente hiervan profiteert. Toch is hij niet helemaal in een feeststemming.
,,De kloof tussen arm en rijk is niet kleiner. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat binnen één generatie het percentage werknemers met een laag inkomen is toegenomen. En het aantal mensen dat in armoede leeft neemt ook al niet af”, zegt hij bezorgd.

Armoedebeleid

In zijn toespraak tijdens de algemene beschouwingen zegt Rob Poldner tevreden te zijn over de hoeveelheid mensen die aan het werk zijn geholpen in Zaanstad. En ook over het armoedebeleid dat in de steigers is gezet. Alle maatregelen ten spijt beoordeelt hij dit in verhouding met de hoge inkomens als een druppel op de gloeiende plaat. ,,De SP zal blijven zoeken naar nog meer verbeteringen.”
Het college heeft mede door de inzet van SP wethouder Piet Keijzer aanvullende maatregelen genomen tot 110 procent van het minimumloon om zo te voorkomen dat mensen met een minimuminkomen onnodig in de problemen kunnen raken. De SP Zaanstad fractie heeft deze zet toegejuicht, maar wil nog een belangrijke stap verder. 120 Procent is het doel.
Rob Poldner: ,,Die ruimte is er. Bovendien stelt de regering extra geld beschikbaar in het kader van armoedebestrijding.” Intussen heeft het college onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om tot die 120 procent van het minimuminkomen te komen. Een notitie hierover wordt eerdaags in de gemeenteraad besproken.

Woningaanbod

In de Kadernota laat het college weten dat het streefgetal van 5500 nieuwe woningen niet gehaald wordt voor 2010. ,,Dit is een pure tegenvaller. Het worden er nu 4100, maar dat is haalbaar is ons verzekerd. Het terugbrengen van de wachttijden van zes naar vijf jaar redden wij echter niet.”
De oorzaken zijn divers. Wet- en regelgeving zijn obstakels, maar ook dat een woningbouwcorporatie als Parteon de doelstellingen qua bouw niet waar kan maken. Volgens Rob Poldner komen de pijnpunten in de sociale woningbouw. Het college heeft in het programma 'Zaankanters maken de streek' afgesproken dat dertig procent sociale woningbouw in de gemeente gerealiseerd moet worden.
,,Het zal de overige zeventig procent een rot zorg zijn wat er gebouwd wordt. Wij moeten echter bouwen naar behoefte. Er is veel vraag naar laagbouw. Meer variatie in het woningaanbod is goed, maar of hierdoor werkelijk de wachtlijst korter wordt betwijfel ik.”
Een ander punt dat Rob Poldner hierbij aanhaalt zijn de zogenaamde inkomensafhankelijke huurprijzen. ,,Ik ben nog steeds voor een zesde deel verwonen van het inkomen. En ik vraag mij af waar al die mensen heen moeten die niet in de duurdere woningen kunnen wonen zolang de koek niet eerlijk verdeeld wordt.”

Cruyffcourts

In de afgelopen twintig jaar zijn veel plannen in de Zaanse gemeenteraad voorbijgekomen om de sport letterlijk een plek te geven in de stad. ,,Veel van die plannen zijn gesneuveld. Je hebt nu eenmaal eigenwijze politici en sporters.” Rob Poldner zou het een lief ding waard zijn dat eindelijk een sportnota komt die klinkt als een klok en waar iedereen mee kan leven.
,,Je moet ook realistisch zijn wanneer je naar sportcomplexen kijkt in combinatie met het aantal leden dat een vereniging heeft. Als je bijvoorbeeld vier voetbalvelden hebt zou je als gemeente 2½ moeten subsidiëren en 1½ veld moet zo'n vereniging zelf betalen. Zo voorkom je dat een vereniging met weinig leden meer geld krijgt dan eentje met veel leden die dan weer minder velden tot beschikking heeft. Daarom is het goed dat clubs intensief samenwerken.”
De voetbalkooien of de zogenaamde 'Cruyffcourts' vindt de SP'er mooi en veilig. Rob Poldner zegt dat de gemeenschap creatiever en actiever moet zijn in de buurten op het gebied van sport. ,,Na schooltijd liggen de schoolpleinen er verlaten bij. Net als sportkantines, kerken en dergelijke gebouwen. Je zou van hieruit optimaal gebruik kunnen maken van de faciliteiten die er al zijn.”

Gratis toegang

Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in 2007 hebben de politieke partijen in Zaanstad de mond vol over 'vrijplaatsen' voor kunstenaars en andere creatieve mensen. Op de vraag hoe de SP momenteel hierin staat antwoordt Rob Poldner: ,,Neem het Hembrugterrein, veel panden staan hier leeg. De bedoeling is dat daar creatieve vrijplaatsen komen. Er is een stuurgroep aan het werk die hier een bruisend 'iets' van gaat maken. En de beeldbepalende gebouwen mogen niet gesloopt worden op dit terrein.”
De SP-fractie vindt dat cultuur er bekaaid van af komt in Zaanstad. Rob Poldner beklaagt zich hierover. ,,Er komt voorlopig geen nieuwe cultuurnota, maar hoe moeten wij nu verantwoorde keuzes maken binnen het krappe cultuurbudget zonder een beleidsnota. De regeling van de gratis toegang tot Zaanse musea lijkt door het succes ten onder gegaan te zijn, al is het gerepareerd door een motie die een tijdelijke oplossing biedt.”

,,Het gaat goed”, concludeert SP-fractievoorzitter Rob Poldner. ,,Echter de vooruitgang moeten alle Zaankanters kunnen delen en zover is het nog niet. Minder armoede, meer zorg op maat, meer welzijn en minder milieuvervuiling zijn voor ons belangrijke onderwerpen die hoog op de agenda moeten staan. De SP draagt graag een steentje bij.”