Red de Bibliobus

9 juli 2008

Red de Bibliobus

Met ingang van 2009 betaalt de provincie niet meer mee aan de bibliobus. Deze taak moet dan zijn overgenomen door de gemeentes. Sommige gemeentes zijn van plan de bus "over te nemen", maar of dit betekent dat echt alle standplaatsen worden overgenomen, is niet bekend. Andere gemeentes of regio’s hebben voor alternatieven gezorgd, zoals de biebboot in Zaandam en de rijdende kasten op Texel, maar of deze alternatieven dezelfde service bieden en net zo toegankelijk zijn, is de vraag. De SP Noord-Holland is van mening dat de provincie de bibliobus moet ondersteunen totdat overal in de provincie een even goede vervanging is geregeld.

Zo lang de bibliobus rijdt bent u verzekerd van:

• een fijnmazig en flexibel netwerk van standplaatsen

• individueel advies over boeken

• een ruim aanbod van boeken

• internetmogelijkheden

• een gemakkelijk toegankelijk bibliotheekfiliaal

• een sociale ontmoetingsplek

• informatie over de provincie
  • Voordelen die (mogelijk) verdwijnen zodra de bibliobus ophoudt met rijden.

De alternatieven moeten dezelfde voordelen bieden, vindt de SP. De rijdende kasten op Texel hebben een minder veelzijdig boekenaanbod en er is niemand die u informatie en advies kan geven. En de biebboot in Zaandam is minder gemakkelijk toegankelijk voor ouderen.

Vindt u ook dat de bibliobus moet blijven rijden?
    Ondersteun de actie en zet uw handtekening op
    de website van SP Noord-Holland.

SP afdeling Zaanstreek gaat vanaf half augustus actief handtekeningen verzamelen. Als u mee wilt helpen neem dan contact op met Nora Swagerman

De handtekeningen worden in de herfst van 2008 aangeboden aan de provincie.