Wmo Wormerland schiet tekort

21 augustus 2008

Wmo Wormerland schiet tekort

Ruim negentig procent gebruikers Wmo ontevreden

Door: Willem Croese

WORMER – Als iemand hulpbehoevend is door chronische ziekte, handicap of ouderdom kan er gebruik gemaakt worden van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Deze wet is van kracht sinds 1 januari 2007 en heeft de volgende wetten vervangen, namelijk de Welzijnswet, de Wet voorzieningen gehandicapten (WVG) en delen van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). De uitvoering van de Wmo is een verantwoordelijkheid van de gemeenten. In Wormerland gaat het niet helemaal goed volgens SP'er Henk Mak.

Inwoners van de gemeente Wormerland kunnen sinds 1 augustus terecht bij het Wmo-loket in het gemeentehuis. Henk Mak stelt dat zijn gemeente rijkelijk laat is met de invoering van het Wmo-loket. ,,Er was volgens het gemeentebestuur geen geld en ook geen plek. Dat loket werd op de lange baan geschoven. In de tussentijd werden de aanvragen voor hulp telefonisch afgehandeld.”

Onderzoek

De praktijk is volgens Henk Mak geweest dat er in zo'n telefoontje gevraagd werd of bijvoorbeeld de hulpbehoevende het ontbijtbordje zelf naar de keuken kan brengen. ,,Ik ken iemand die op basis van deze vraag van vier uur teruggebracht werd naar twee uur hulp per week. En zo hoorden wij meer van dergelijke verhalen.”
Samen met zijn partijgenoten is Henk Mak regelmatig te vinden op de markt in zijn woonplaats Wormer. De SP aldaar heeft een onderzoek gedaan naar de gang van zaken rondom de Wmo. Van de ruim veertig gesprekken is zo'n acht procent van de gebruikers positief. Ruim negentig procent is negatief en dat vindt Henk Mak een uitzonderlijk hoog percentage.

Klachten

De SP Wormerland inventariseert de klachten. Een van de problemen is de wisselende hulpen die men krijgt. ,,Elke keer moet je wennen aan een nieuwe hulp. Een band opbouwen met zo iemand gaat slecht. Jonge hulpen van 18 of 19 jaar weten nog niet goed hoe ze hun werk moeten doen. Er is onvoldoende begeleiding voor het personeel van Evean”, zegt Henk Mak over de kwaliteit van de hulp.
Zo kent hij het voorbeeld van een man die na het overlijden van zijn vrouw € 1300,00 terug moest betalen aan de Wmo, omdat er te veel uren hulp geweest zouden zijn. De SP'er vindt zo'n indicatie achteraf schrijnend. ,,Mensen zijn murw geslagen door de bureaucratie van de Wmo. Sommigen durven hierdoor zelfs niet eens de SP-enquête in te vullen.”

Ongenoegen

Tijdens de behandeling van de Wmo heeft Henk Mak namens de SP ingesproken in de raad van Wormerland. Hij heeft de kwaliteit van het werk aan de orde gesteld, maar ook over de positie van 'hangjongeren'. Volgens hem is er geen alternatief voor hen, zoals een clubhuis met toezicht.
De waslijst van ongenoegen over de Wmo is nog groter. Henk Mak: ,,De eigen bijdragen voor hulp zijn verdubbeld. Dit is voor velen niet te doen. En dan het feit dat er begin 2008 nog steeds geen Wmo-loket was in de gemeente. Het is toch een schande? De oplossing van het college werd in het gemeentehuis en dat weer één keer per week. Dat gebouw is veel te hoogdrempelig. Nota bene het oude Groene Kruisgebouw van Evean aan de Valkstraat staat voor driekwart leeg. Daar had het loket prima kunnen komen. En wat ik echt waardeloos vind is dat het huidige loket bemand wordt door vrijwilligers in plaats van betaalde krachten die naar onze mening niet goed genoeg zijn opgeleid.”

Presentatie

De resultaten van het SP Wormerland onderzoek over de Wmo worden eerdaags in de raad gepresenteerd. Over de alternatieven is Henk Mak met zijn partij nog aan het beraden. Steun voor het commentaar op het Wormerlandse Wmo-beleid verwacht hij absoluut. ,,Het CDA en de VVD zeiden al eerder het merendeels met de SP eens te zijn. Overigens Liberaal Wormerland is het zeker met ons eens over het gedoe van het Wmo-loket.”

Naar zeggen van Henk Mak heeft de gemeente Wormerland een jaarlijks budget van één miljoen euro. In het jaar 2007 is er ruim twee ton overgebleven. Dat bedrag gaat naar verwachting in de pot van algemene middelen. ,,Dat zit er dik in. En daar worden misschien wel lantaarnpalen van aangeschaft in plaats van hulp bieden aan mensen die het hard nodig hebben”, concludeert hij.