Top of flop?

3 september 2008

Top of flop?

Weblog College Zaanstad niet echt alledaags

De burgemeester en wethouders van Zaanstad hebben kennelijk de tijd genomen om eens te brainstormen over een eigen weblog. Het gezelschap heeft hierover in ieder geval overeenstemming gevonden, want op de gemeentelijke website is zowaar zo'n ding te vinden. “Lees elke week mee met de belevenissen van één van de collegeleden”, wordt er beloofd. Op 2 mei 2008 geeft burgemeester Geke Faber het startsein met haar eerste bijdrage 'Een fascinerende gemeente'.

Zij mijmert wat over één van de B en W vergaderingen die maandelijks ergens anders in Zaanstad gehouden wordt dan in het gemeentehuis. Vervolgens maakt ze een opsomming over het Zaans Verkeers en Vervoersplan, landskampioen Korfbalvereniging Koog-Zaandijk, de reorganisatie van de brandweer, de Kadernota 2009, de lintjesregen en niet te vergeten hoe betrokken de Zaanse bewoners zijn bij hun gemeente. Het kan allemaal niet op en dat in slechts 158 woorden.
In vijftien weken tijd dertien stukjes lijkt een redelijke prestatie. Gemiddeld genomen zou het zeven-koppige college 2,14 keer voor deze weblog geschreven moeten hebben. Dan doen de drie PvdA-wethouders Hans Luiten, Harm Jan Egberts en Corrie Noom het niet verkeerd met ieder twee bijdragen. Burgemeester Geke Faber en CDA-wethouder Ronald Ootjers zijn overijverig met ieder drie keer. SP-wethouder Piet Keijzer komt er bekaaid af met één verhaaltje. En Groen Links-wethouder Robert Linnekamp spant de kroon door niks te schrijven.
Onderaan de berichten staat dat je kunt reageren. Even klikken op een link en er wordt een email geopend met het adres postbus@zaanstad.nl. De bezoeker kan schrijven naar hartenlust lijkt het, maar er zijn spelregels opgesteld. De voornaamste regel is dat de weblog 'gemodereerd' wordt. En dat is te merken, want bij geen één van de blogs zijn reacties te lezen. Of reageren de Zaanse betrokken bewoners niet?
Het is gissen of de gemeentelijke moderator dezelfde persoon is als de webmaster van het 'Zaanstad College Weblog'. Feit is wel dat het archief niet up-to-date gehouden wordt door hen. Klik je als bezoeker op '13 augustus 2008: wethouder Ronald Ootjers over Zaanlandia', dan krijg je te zien 'Nieuw politiek jaar, nieuwe uitdagingen!'.
Dit is echter geschreven op 27 augustus door burgemeester Geke Faber. In de linkerkolom staat nog een keer het archief en daar gaat het verhaal van Ronald Ootjers wel goed. Helaas de link naar het laatste verhaal van de burgemeester ontbreekt.
Overigens de wethouders Hans Luiten, Harm Jan Egberts en Ronald Ootjers hebben al hun eigen weblogs. Piet Keijzer laat zich op de SP-Zaanstreek website bedienen door de 'Keijzerlijke Gesprekken'. Corrie Noom en Robert Linnekamp ontbreken in dit rijtje, zij hebben er blijkbaar geen behoefte aan.
Het voorgenomen idee om iedere week de belevenissen van één van de collegeleden te plaatsen op de weblog van de gemeente Zaanstad klinkt leuk, maar de praktijk is minder. Mijn dringende advies is aan het Zaans college om te stoppen met die gemeentelijke weblog. Zonde van de tijd en energie. Spaar de krachten en gebruik deze voor het dagelijks werk in de gemeente.

Willem Croese