Investeren en niet oppotten

10 november 2008

Investeren en niet oppotten

Basisschoolkinderen zijn boos over stoppen met Bibliobus

Tekst en foto's: Willem Croese

HEILOO – De laatste protestuitingen voor het behoud van de Bibliobus heeft SP Statenlid Carlien Boelhouwer vanochtend ontvangen van een SP Zaanstreek delegatie. De Zaankanters zijn hiervoor naar de tijdelijke Provinciale Staten vergaderlokatie gegaan in het Golden Tulip Hotel, voorheen 'Kwartje Koffie'.

Henk Mak en Carlien Boelhouwer blij met kinderprotesten

Vanaf 1 januari 2009 financiert de provincie de Bibliobus niet meer. De gemeenten moeten dit zelf regelen. Zaanstad heeft als alternatief de 'Biebboot', maar die doet niet alle vertrouwde plaatsen aan.
Voor de SP Zaanstreek was dit reden genoeg om de afgelopen maanden in Zaanstad handtekeningen op te halen voor het behoud van de Bibliobus en op zijn minst voor een volwaardige vervanging van de huidige situatie. Honderden mensen betuigden hun steun aan de actie. In de gehele provincie werden ruim 1200 handtekeningen ingezameld.

Basisscholen

Leerlingen van de basisscholen Theo Thijsseschool uit Westknollendam en Weremere uit Oostknollendam werkten eveneens mee. De ene school maakte een drietal protestborden. En de andere een postbode. Zijn tas was gevuld met gedichten en tekeningen.
Zichtbaar verguld ontving Carlien Boelhouwer deze bijdragen uit handen van Henk Mak (SP Wormerland). Zij zei het 'ongelooflijk leuk' te vinden dat de kinderen voor het behoud van de Bibliobus zijn. Henk Mak vulde aan: ,,Zij vinden het niet alleen voor zichzelf vervelend als de Bibliobus niet meer komt, maar ze vinden het ook zielig voor ouderen die straks geen boeken meer kunnen lenen.”
SP Statenlid Carlien Boelhouwer zou het werk van de kinderen en de 1200 handtekeningen later overhandigen aan de Gedeputeerde Staten. Op dit moment waren die nog druk in vergadering met de Provinciale Statenfracties over de begroting van 2009.

Oortje

Om die vergadering bij te kunnen wonen konden de Zaanse SP'ers niet zomaar op de publieke tribune komen. Bij de ingang van de zaal werden zij tegengehouden door een beveiligingsbeambte. Hij zei niet toe te kunnen laten dat de werken van de schoolkinderen in de vergaderruimte staan.

De 'omstreden' protestborden

De SP delegatie liet zich niet uit het veld slaan door het 'oortje'. Na enig overleg kon men toch plaatsnemen op de publieke tribune 'met' de protestborden en de kartonnen postbode.

Begroting

De overige stoelen waren bezet door mannen in maatkostuum en vrouwen in kokerrokjes, die vermoedelijk beroepshalve als ambtenaar of belanghebbende hun aanwezigheid toonden. Zij gaven geen krimp bij het zien van de kinderkunst, maar luisterden aandachtig naar de betogen van de diverse fracties over de provinciale financiën.
SP Statenlid Fred Gersteling voerde namens zijn partij het woord tijdens de begrotingsbespreking van de provincie Noord-Holland. ,,Wij moeten investeren en niet oppotten. Dit zou in het algemeen beleid door moeten klinken.” De vertegenwoordigers van de SP Zaanstreek knikten instemmend na deze woorden, want zo zou volgens hen de Bibliobus ook behouden kunnen blijven.