Kraakverbod is de achterdeur uit

1 november 2008

Kraakverbod is de achterdeur uit

Piet Keijzer hekelt de rechtse correcte wind die door het land waait

Door: Willem Croese

ZAANDIJK – De jacht op links van de laatste maanden vindt Piet Keijzer eng worden. De aanval is geopend op personen. Tegelijkertijd pleit het kabinet Balkenende voor een kraakverbod. Allemaal zaken die de wethouder bestempelt als een soort moraalridderschap van rechts.

Piet Keijzer,,Eigenlijk zou men het boek '1984' van George Orwell opnieuw moeten lezen, want daarin wordt gewaarschuwd voor het opslaan van gegevens en dergelijke.” De wereld van 'Big Brother Is Watching You' is niet die van de wethouder. Hij ziet de huidige polarisatie als een serieus probleem voor de democratie.

Verantwoording

Na de kwestie Duijvendak lijkt een ieder zichzelf respecterend mens zich te moeten verantwoorden voor wat die uitgespookt heeft in de afgelopen decennia. Piet Keijzer probeert met enige humor een draai te geven aan deze ontwikkeling.
,,Gekscherend heb ik voorgesteld om een openbare biechtavond in een Zaans café te organiseren. Daar kunnen mensen hun 'zonden' kwijt. Als dan een pastoor absolutie verleent kan een einde gemaakt worden aan al dat gedoe.”
Wijnand Duijvendak van GroenLinks nam afstand van zijn daden in het verleden. Piet Keijzer vindt dat weer vreemd. ,,Doe het dan zoals de voormalige Duitse minister van Buitenlandse Zaken en vice-bondskanselier Joschka Fischer. Hij kwam er gewoon voor uit en nam geen afstand van wat hij gedaan heeft.”

Actie

Die uitspraak roept onmiddellijk de vraag op of de Zaanse wethouder zelf wat te verbergen heeft. Piet Keijzer hoeft niet lang na te denken. ,,Als ambtenaar heb ik meegedaan aan de stakingen begin jaren tachtig. Het ging toen om drie procent loonsverlaging en nog wat andere arbeidsvoorwaarden. Daar is niks mis mee, zolang de stakingen maar ordelijk verlopen.”
Verder heeft hij in 2006 als wethouder meegedaan aan een actie voor de invoering van de Pardonregeling. In het Keijzerlijk Gesprek van 18 november 2006 zegt hij over die actie: ,,Ik ben blij dat er meer wethouders in het land zijn die dit grote probleem in hun gemeenten onder de aandacht willen brengen. Als bestuurders hebben wij een heleboel mogelijkheden om dat duidelijk te maken en dat doen wij normaal gesproken niet met zo’n actie. Nu willen wij op een andere manier deze problematiek hoog op de agenda zetten bij het nieuwe kabinet.” Ruim een jaar later wordt in de Tweede Kamer het 'generaal pardon' aangenomen.

Ongehoorzaamheid

Om sociale en politieke kwesties aan de orde te stellen vindt Piet Keijzer 'burgerlijke ongehoorzaamheid' een prima middel. ,,Je moet je steeds afvragen wat er moet gebeuren. Ik vind dat je een goed verhaal moet hebben en een verbinding met wat je nastreeft. Anders werkt het niet.”
Geweld bij acties keurt de SP'er af. Hij wil zelf niet op die manier mensen lastig vallen. Als voorbeeld neemt hij de Zaanse krakers. ,,Dat is prima volk. De krakers gebruiken geschreven en ongeschreven regels. Ik kan met hen prima overweg en ook onderhandelen over een ontruiming van een gekraakt pand. Bovendien tonen zij de ongeoorloofde leegstand aan met kraakacties.”

Kraakverbod

De regering wil een kraakverbod invoeren. Piet Keijzer is als wethouder Wonen een tegenstander van dat verbod. ,,Het is werkelijk de achterdeur uit. Zo roep je juist harde acties op. Die nieuwe wet is echt overbodig, want als je normaal in gesprek bent met krakers is er bijna nooit iets aan de hand. Tegen de gewelddadige internationale kraakbeweging, zoals in Amsterdam, zou de overheid zich te weer moeten stellen. De oorzaken van kraken zitten in tekorten aan betaalbare woningen en leegstand.”
Gezien het politieke klimaat in Nederland is de SP'er bang dat toch het kraakverbod er doorheen komt. Mocht het zover komen brengt de anti-kraakwet hem in gewetensnood. ,,Als het nodig is zal ik mij dan 'bestuurlijk' ongehoorzaam moeten opstellen.”

Al met al vindt Piet Keijzer de verrechtsing een zorgelijke ontwikkeling in Nederland. Hij hoopt op het gezonde verstand van iedereen en rekent niet op de rechts correcte wind die door het land waait.