Met open armen ontvangen

Met open armen ontvangen

SP'ers buurten in de Rosmolenwijk

Tekst en foto's: Willem Croese

ZAANDAM – Drie SP-raadsleden, Anna de Groot, Sonja van Elmpt en Carla Schuddeboom hebben vandaag gebuurt in de Rosmolenwijk met SP-kaderleden Jan Buter, Maarten van Dijk en Patrick Zoomermeijer. Met de derde editie van de SP krant 'ZO een beter Nederland' in de handen belden zij deur na deur aan vanaf het LT Roggeplein tot de Kopermolenstraat. De reacties van de Rosmolenwijkers zijn volgens de SP'ers zeer enthousiast.

Buurten in de Rosmolenwijk

Jan Buter en Maarten van Dijk lieten trots hun schoudertassen zien waarin de SP kranten zaten. ,,Kijk wij zijn er al een heleboel kwijt.” Voor eenderde waren de tassen nog gevuld.

Jan Buter in de Rosmolenwijk

,,Iedereen was bereid om iets te vertellen over hun wijk. Bij sommigen werden wij met koffie onthaald”, vertelde Sonja van Elmpt na afloop. De gesprekken met de bewoners gingen over de sloop in de buurt en de nieuwbouw.

Onzekerheid

,,Veel Rosmolenwijkers zijn onzeker over hun positie”, gaat zij verder. ,,Het is onduidelijk waar ze aan toe zijn. Nadat een datum bekend is ontvangen de bewoners een brief met de mededeling dat de sloop weer een jaar uitgesteld wordt.”
De opzet van woningbouwcorporatie Parteon is om vanaf het Prins Bernhardplein te beginnen met slopen en daarna te bouwen. De flats aan de Koning Davidstraat zijn al weg. Op dit moment worden de palen geslagen voor de uiteindelijke bouw in deze straat.
Een flink deel van de Kopermolenstraat en de Jan Bouwmeesterstraat staat al leeg. Hekken rondom de woningen moeten vandalen op een afstand houden. Wanneer de slopershamer in die oude woningen gaat is nog onbekend.

Kosten

Anna de Groot: ,,Er waren bewoners die wel begrijpen dat de huur niet meer rond de driehonderd euro per maand zal zijn voor een nieuwe woning. Wat de huur wel wordt weten ze nog niet. De meeste huidige woningen zijn overigens slecht geïsoleerd en zo komt het voor dat bewoners stookkosten hebben van tweehonderd euro per maand. Daarom alleen al zijn goed geïsoleerde woningen belangrijk, want dan kunnen die kosten omlaag.”
Volgens Sonja van Elmpt vertelden veel Rosmolenwijkers zelf niets meer te willen doen aan de huizen, want daar willen zij geen geld meer insteken. ,,Je ziet de woningen van die mensen verpauperen.” Ook waren er bewoners die er ronduit vooruitkwamen om de verhuiskosten te willen ontvangen, zodat zij op de nieuwe stek weer netjes de inrichting kunnen verzorgen.

SP in de Rosmolenwijk
V.l.n.r. Jan Buter, Maarten van Dijk, Anna de Groot
en Sonja van Elmpt

Carla Schuddeboom en Patrick Zoomermeijer deden de buitenkant van de wijk. Helaas waren zij niet aanwezig om een zonnige groepsfoto van de SP'ers te maken, maar de overigen wel. Zij keken allen voldaan terug op de gesprekken met de Rosmolenwijkers. ,,Met open armen werden wij ontvangen en dat doet goed”, besloot Anna de Groot.

Zie ook hieronder enkele foto's die Anna de Groot maakte tijdens het buurten:

Maarten van Dijk

Scheuren in woning