Buurten in de buurt met Nora Swagerman

23 januari 2009

Buurten in de buurt met Nora Swagerman

,,Plannenmakers geef duidelijkheid, zodat bewoners weten waar ze aan toe zijn”

Tekst en foto's : Willem Croese

ZAANSTREEK – In het hele land zijn SP'ers op stap onder het motto 'Buurten in de buurt'. Zij bellen bij buurtbewoners aan en delen de SP 'ZO' krant uit. Er wordt gesproken over de buurt tot en met wereldse zaken. Individuele leden van de partij gaan ook op pad voor de SP Zaanstreek website. Deze keer is SP Zaanstreek bestuurder Nora Swagerman aan de beurt.

Schoenen aan de wilgen – Rosariumpark

Enthousiast opent zij de deur van haar flatwoning in Krommenie-West. ,,Kom binnen”, zegt Nora Swagerman. Voordat gebuurt wordt drinken wij samen een kop koffie en eten heerlijke koekjes. Met stevige stappers aan de voeten starten wij vervolgens onze rondwandeling. De route gaat over een fietspad langs het water van de Ham.

Volkstuinen

Aangekomen bij het hek van volkstuinencomplex 'Westdijk' laat Nora Swagerman aan de linkerkant weilanden zien. Zij wil daar graag de volkstuinen van het Rosariumpark hebben, want die tuinders moeten naar elders verhuizen.
Opheffen van volkstuinen komt in het woordenboek van Nora Swagerman niet voor. ,,Ik ben voor behoud, net als de SP. Het is jammer dat tuinders niet altijd even capabel zijn om te onderhandelen met bobo's. De tuinders van het Rosariumpark hebben een stuk of zeven alternatieven aangeboden gekregen, waaronder eentje halverwege Assendelft. Een Krommenieër gaat toch niet in Assendelft zitten? De plekken in Zaanstad zijn dun bezaaid en de overheid is niet echt bereid mee te denken.”

Een groentetuin – Krommenie

Nora Swagerman is blij met haar tuin op Westdijk. Ze vindt het heerlijk om in de grond te wroeten en nergens aan te denken. ,,De natuur doet het werk en ik corrigeer alleen maar. Dat is ontspannend. En daarom zit ik hier als God in Frankrijk op een steenworp afstand van mijn huis.”

De Crommenije

De kou en de laaghangende mist dwingen ons de open polder te verlaten. In de straten met villa's en even verderop met voormalige Forbo-woningen is het stukken beschutter wandelen. Wij komen aan bij het openluchtzwembad De Crommenije dat officieel gesloten is. Toch staat het hek open en dit is een uitnodiging om het terrein op te gaan.
In het wedstrijdbad ligt water met een flinke laag ijs erop. Een vrijwilliger slaat met een dik stuk hout het ijs kapot. ,,Het water moet er uit, want anders bevriezen de tegels”, legt hij uit. Intussen wachten wij op Eric Nagelhout, de manager van het zwembad.

IJs in wedstrijdbad - Krommenie

Met koperen leidingen onder de linkerarm nodigt deze ons uit in zijn kantoortje. Terwijl de koffie-automaat pruttelt vertelt Eric Nagelhout over de staat van het zwembad. ,,Het is al jarenlang noodzakelijk om groot onderhoud te doen. Alles moet schoon en veilig zijn. De hele winter ben ik bezig met reparaties. Het moet wel, want de provincie keurt het bad voordat het opengaat op Koninginnedag.”
Er bestaan in de politiek ideeën om een Olympisch zwembad in de Noord te bouwen. Eric Nagelhout ziet dat niet gebeuren. Uit onderzoek met de Stichting Zwembaden Zaanstad is gebleken dat De Crommenije een a-locatie is waar een nieuw binnen- en buitenbad gebouwd kan worden. ,,Voor ons is dat positief. Waarom zou je het bad verplaatsen wanneer je hier alle ruimte hebt? En er is openbaar vervoer en parkeergelegenheid voor de deur.”

Zwembad in wintertijd - Krommenie

Het zwembad blijft tot 2014 open met een gemiddelde van 82.000 bezoekers per seizoen. De Crommenije bestaat van de opbrengsten uit kaartverkoop en donaties. Indien nodig vult Parteon aan het einde van het boekjaar een eventueel tekort aan. Met de hand op de knip is de openstelling volgens Eric Nagelhout haalbaar.

Rosariumpark

Na het bezoek aan De Crommenije zet Nora Swagerman stevig de pas erin op weg naar het Rosariumpark. Het onderhoud van dit park staat al jaren stil. De gemeente wil het gebied 'herontwikkelen' met onder andere woningbouw. Inmiddels is het bejaardencomplex Rosariumhorst uitgebreid met een flatgebouw van tien etages.
Parteon en Evean hebben ooit de opdracht van de gemeente gekregen om plannen te maken, waarbij bewoners betrokken zouden moeten worden. De plannen riepen echter weerstand op bij de Krommenieërs en de communicatie stokte sindsdien vanuit de ontwikkelaars. Tennisvereniging De Cromme Bal had er genoeg van en knapte haar eigen terrein en gebouw op.

Tennisbanen De Cromme Bal – Krommenie

Nora Swagerman: ,,Ik heb vernomen dat Parteon de draad weer opgepakt heeft door opnieuw plannen te maken voor de Zuidkant. De Wijkraad wordt niet op de hoogte gehouden, zolang deze er niet om vraagt. De dialoog met de buurt is mislukt. Ik vind het niet zo raar, want de ene partij is de bevolking en de andere zijn belanghebbenden. Het wordt moeilijk als 'geen kennis en kennis' tegenover elkaar staan. Wat mij betreft kan alles overboord gegooid worden. Zet dat rijtje woningen neer langs het water en knap alsjeblieft het park op.”

Blok

De wandeltocht voert verder naar het buurtje met de straat Blok. Hier staan eenvoudige woningen met rode daken. In de Klaas Katerstraat zijn er berkenbomen omringd met struiken. Het roept een sfeer op van een karakteristieke vooroorlogse buurt.
In de oude 'School met den Bijbel' organiseert speeltuinvereniging Het Blok activiteiten, zoals klaverjassen en biljarten. Naast het pand is een speeltuin met glijbanen en klimrekken in de kleuren rood, geel, blauw en groen. Het beeld geeft een feestelijk geheel, waarmee je je kunt voorstellen dat kinderen zich uitstekend vermaken.

Speeltuinvereniging Het Blok - Krommenie

Nora Swagerman roemt de saamhorigheid. ,,Dit is toch geweldig? In deze buurt is de sociale structuur diep geworteld. De gemeente moet dit wat mij betreft koesteren. Ruim 500 gezinslidmaatschappen heeft de vereniging en dat is erg veel.”
Toch gaan er verhalen rond dat de buurt gesloopt wordt. Nieuwe bewoners tekenen hun huurcontracten onder de conditie dat zij zelf vertrekken. Officieel weet niemand iets en dit maakt het voor bewoners onzeker volgens Nora Swagerman. Zij vindt dat plannenmakers duidelijkheid moeten geven, zodat bewoners weten waar ze aan toe zijn.

Ontsluiting

Als lid van de Wijkraad Krommenie ervaart Nora Swagerman meer strubbelingen met instanties, zoals met de gemeente. Op de Noorderhoofdstraat stopt zij voor het postkantoor. Het pand staat leeg en te koop. De diensten van TNT zijn overigens tegenwoordig te verkrijgen bij een sigarenwinkel aan de Heiligeweg.
De Wijkraad heeft geopperd de gemeente het TNT-pand te laten kopen en daarna te slopen. Wanneer die ruimte vrij is kan een weg met een brug richting Vaartdijk aangelegd worden, zodat een ontsluiting aan de oostkant van Krommenie realiteit wordt. Het idee is verwoord in een brief aan het gemeentebestuur.
,,Krijg je als gemeente een plan van Krommenieërs en dan laat je niks horen. Het mocht niet eens toegelicht worden”, vertelt Nora Swagerman over de impasse die is ontstaan met Zaanstad. Zij is er nog boos over. Later is het conflict tussen de Wijkraad en het college bijgelegd, maar het plan ligt nog steeds onderin een lade bij de gemeente.

Winkelcentrum

Even later gaan wij rechtsaf de hoek om naar de Heiligeweg. Marktlui ruimen hun koopwaar op. Achter hen schuiven shovels de resten bij elkaar van het afgebrande en intussen gesloopte winkelcentrum. Het geluid van ronkende motoren wordt aangevuld met het kletteren van brokken cement en stenen in de metalen laadbakken van vrachtwagens. Deze bedrijvigheid blijft niet onopgemerkt. Oudere mannen leunen tegen de hekken van het werkterrein en kijken met een sigaret in de mond naar het werk van de slopers.

Sloopwerk Heiligeweg – Krommenie

,,Vlak voor de jaarwisseling heeft de firma Dreefbeheer toestemming gekregen om te slopen. Binnen een week was alles plat. De Wijkraad heeft verzocht rekening te houden met eventuele verzakkingen van aangrenzende panden. Om Wilhelminastraat problemen te voorkomen slaat men een wal die trillingen tegen zou moeten houden”, legt Nora Swagerman uit.

Het buurten is bijna klaar. ,,Ik had je zo graag iets lekkers willen aanbieden, maar ik ben mijn portemonnee vergeten.” Dit aanbod hoeft voor mij niet, want Nora Swagerman heeft duidelijk gemaakt hoe het in Krommenie toegaat en dat is meer dan voldoende. De schoenen hangen wij even in de wilgen, zoals ze ook in het Rosariumpark hangen.