Langdurigheidstoeslag voor minima toch verbeterd

26 januari 2009

Langdurigheidstoeslag voor minima toch verbeterd

Zaten partijen tijdens de begrotingsbesprekingen te slapen?
Door: Carla Schuddeboom, SP raadslid

Het is vaak al laat als in het Zaanstad Beraad de commissie Sociale Zaken bijeenkomt. De plaatselijke pers is dan meestal al naar huis en dus blijft het voor de buitenwereld ook vaak duister wat daar wordt besproken. Dat is jammer, want wethouder Keijzer en zijn ambtenaren timmeren intussen gestadig door aan hun sociale opbouw.

Verleden week donderdag 22 januari was daar bijvoorbeeld de ‘verordening op de langdurigheidstoeslag’ aan de orde. De langdurigheidtoeslag is altijd een extra uitkering geweest voor diegenen die langer dan vijf jaar in de bijstand hadden gezeten. Van die mensen kun je immers verwachten dat zij echt door al hun reserves heen zijn en dat zij geen enkele financiële tegenslag meer kunnen opvangen, zo was de redenering van de minister.

De gemeenten mogen vanaf 1 januari 2009 zelf beslissen hoe zij met deze toeslag willen omgaan en Zaanstad was er dus snel bij met haar verordening. Daarin heeft onze gemeente flinke verbeteringen aangebracht in de langdurigheidstoeslag. Om te beginnen is nu officieel vast gesteld dat in Zaanstad onder het begrip ‘minimuminkomen’ 110% van de bijstandsnorm wordt verstaan. Verder zijn de bedragen van de langdurigheidstoeslag opgetrokken en is bepaald dat ook werkende mensen voor de toeslag in aanmerking komen. Zolang ze dus maar minder verdienen dan het minimum. Tenslotte is bepaald dat mensen na drie jaar op een minimum gezeten te hebben in aanmerking kunnen komen voor deze toeslag en niet pas na vijf jaar.

De wethouder beloofde in de commissievergadering ook te zullen onderzoeken hoe de mensen die recht hebben op deze toeslag nog beter bereikt kunnen worden. Er blijven namelijk in het hele land miljoenen Euro’s liggen omdat mensen met lage inkomens er geen aanspraak op maken. Dat is ook in Zaanstad het geval, al doen we het hier boven gemiddeld goed.

Alle aanwezige partijen stemden met de verordening in, die avond, en de meeste waren zelfs zeer lovend. Dat was een vreemde ervaring, want een samen met Groen Links ingediende motie van de SP van precis dezelfde strekking kon vorig jaar van geen enkele andere partij de goedkeuring wegdragen. Het was toen zeker ook laat en men heeft kennelijk een beetje zitten slapen. Niet alleen de rechtse oppositie (plus Rosa) stemde toen tegen, maar ook de collegepartijen PvdA en CDA. Gelukkig heeft de motie de wethouder en de rest van het college wel op het goede spoor gezet. Ondanks het late uur waren alle partijen weer bij de les en afgelopen donderdag is de verordening zonder verdere discussie aangenomen door de voltallige gemeenteraad.