Op de bres voor sociale woningbouw

Op de bres voor sociale woningbouw

Sonja van Elmpt blij met de Woonvisie
Door: Willem Croese

ZAANDIJK – De oude leuze 'Wonen is een recht' heeft qua actualiteit niets afgedaan. Nog steeds zijn mensen op zoek naar een geschikte woning en de woningnood is niet opgelost. De wachttijden voor een huurwoning lopen in Zaanstad uiteen van zes tot acht jaar. Er is een tekort aan duurdere koopwoningen. De vraag is waar huizen gebouwd moeten worden, binnenstedelijk of in open polders.

Wethouder Piet Keijzer heeft met de Woonvisie de richting aangegeven waarmee het college aan de slag wil. De gemeenteraad is de afgelopen week na discussie en stemmingen akkoord gegaan met het stuk. Ook de SP Zaanstad-fractie heeft op dit onderwerp ingesproken. Fractievoorzitter Sonja van Elmpt durft zelfs de bewering aan dat haar partij zeer kritisch is geweest op het werk van de SP-wethouder.

Sociale woningbouw

,, Je hebt niet alle macht”, antwoordt de SP'er op de vraag of de Woonvisie volledig voldoet aan haar wensen. Voor Sonja van Elmpt is het Zaans politieke landschap een kwestie van geven en nemen waarin je knokt voor de belangen van de achterban.
Graag ziet de SP meer aandacht voor sociale woningbouw. ,,Wij maken ons zorgen over grote gezinnen met een kleine beurs die recht hebben op kwalitatief goede woningen. Zij dreigen de dupe te worden van de veranderde woningmarkt”, zegt SP-raadslid Guus Moot tijdens de behandeling van de Woonvisie in de raad.
PvdA-raadslid Louis Groen trekt naar aanleiding hiervan de vergelijking met Oost-Groningen waar de communistische partij sterk vertegenwoordigd is. De PvdA'er vergeet te melden dat ook de SP in die contreien actief is. Vervolgens verwijt hij de Zaanse SP de woonruimteverdeling van 50/50 te hanteren.
Sonja van Elmpt: ,,Tijdens de vorige raadsperiode hielden wij ons aan die verdeling. Dit is nu absoluut niet aan de orde. Wij willen bouwen naar behoefte. Zo staat het ook in ons verkiezingsprogramma en zelfs in het college-akkoord. En graag zouden wij bijvoorbeeld zien dat woningbouwcorporaties weer verenigingen worden en er objectsubsidies komen voor sociale woningbouw. De praktijk van de dag is anders. Daarom is onze insteek om te vragen naar een hoog niveau van woningen renoveren, zodat de wijken kwalitatief en sociaal verbeteren. Je moet niet zomaar slopen.”

Rood en groen

Tijdens de behandeling van de Woonvisie wordt gesproken over rode en groene contouren. De rode staat voor een lijn rond de huidige bebouwing van Zaanstad en de groene ligt daarbuiten maar wel binnen de gemeentegrens. ,,De SP is tegen bouwen in de groene contouren”, zegt Sonja van Elmpt. In de structuurvisie van 2009 gaat de SP-fractie gedetailleerder in op de bouwlocaties.
,,Je moet rekening houden met beschermde natuurgebieden, stankoverlast van bedrijven en geluidsoverlast van Schiphol. Als je dan op de kaart kijkt blijft er weinig ruimte over om te bebouwen. Binnen de rode contouren kun je niet anders werken dan aan stedelijke verdichting, zodat er voldoende woningen komen voor Zaankanters. En kwalitatief moet je ook kijken naar het bestaande groen in de stad. Mensen hebben nu eenmaal ruimte en groen nodig. Ondergronds parkeren is de oplossing voor minder auto's, die anders openbaar groen in beslag nemen.”

Nu de Woonvisie unaniem door de gemeenteraad is aangenomen zou het wat Sonja van Elmpt betreft ook wat op moeten leveren. ,,Als SP staan wij waar wij voor staan en dan kun je kritisch zijn. Ook naar onze wethouder Piet Keijzer. Wij waren zelfs het meest kritisch en toch ben ik blij dat de Woonvisie er is.”