Sonja's Raadsgesprekken

Sonja's Raadsgesprekken

Nieuwe SP Zaanstad-fractievoorzitter heeft er zin in
Door: Willem Croese

ZAANDAM – In december vorig jaar heeft SP'er Rob Poldner om gezondheidsredenen besloten te stoppen met zijn fractievoorzitterschap. Hij blijft aan als raadslid voor zijn partij. Als opvolger heeft de SP Zaanstad-fractie gekozen voor Sonja van Elmpt. Voortaan zal zij onder de noemer 'Sonja's Raadsgesprekken' regelmatig verslag doen op de SP Zaanstreek website.

In de periode van Rob Poldner's fractievoorzitterschap heeft Sonja van Elmpt de rol van 'vice-fractievoorzitter', althans zo heeft de SP-fractie dit ooit afgesproken. Regelmatig heeft zij in de keuken van de fractievoorzitter kunnen kijken en daar heeft Sonja van Elmpt nu profijt van. Verder heeft Rob Poldner haar bij gepraat en in de naaste toekomst zal hij steun verlenen.

Voorzittershamer

De SP Zaanstad fractievoorzitter zegt haar nieuwe taak geen probleem te vinden. ,,Ik denk dat ik genoeg tijd hiervoor heb. Tot eind vorig jaar was ik regelmatig commissievoorzitter. Het is leuk om zo meer actief bezig te zijn, maar het mag niet ten koste gaan van het raadswerk. Het commissievoorzitterschap doe ik niet meer, omdat de fractie nu meer aandacht vergt van mij. Overigens in mijn portefeuille als raadslid zitten zaken waarbij het 'hollen of stilstaan' is, zoals met de Wmo.”
Vanaf 1 januari 2009 heeft Sonja van Elmpt officieel de voorzittershamer van Rob Poldner overgenomen. Haar werkzaamheden zijn nu meer dan stukken lezen, moties voorbereiden en commissievergaderingen voorzitten. Namens de SP maakt ze bijvoorbeeld deel uit van het gemeentelijk presidium, waar fractievoorzitters met de burgemeester spreken over bepaalde zaken die het belang aangaan van Zaanstad.

Scherper

Naast het politieke handwerk maken de diverse partijen zich op voor de raadsverkiezingen van maart 2010. Hier en daar wordt de onderlinge politieke strijd wat feller. Sonja van Elmpt bevestigt deze toestand.
,,De partijen profileren zich meer en meer, waardoor het werk wat moeilijker gemaakt wordt. Het debat wordt harder en je wordt gedwongen zelf ook scherper te zijn. Als SP Zaanstad-fractie staan wij voor de zaken waarvoor wij staan. Bovendien heeft Rob Poldner de afgelopen tijd laten zien dat de SP een betrouwbare partij is en die lijn wil ik doorzetten.”

Principes

Compromissen sluiten hoort bij besturen waarbij de eigen zin niet altijd doorgedreven kan worden. Sonja van Elmpt vindt overigens niet dat de principes van haar partij overboord gegooid moeten worden. Als voorbeeld neemt zij de kwestie rondom de bajesboten in Zaandam. Volgens haar heeft justitie de raad en het college in de maling genomen.
,,Justitie wil maar niet beloven dat er geen uitgeprocedeerde asielzoekers op de bajesboten zitten of komen, terwijl ze eerst wethouder Egberts het tegenovergestelde hebben beloofd. De SP fractie wil een onderzoek hiernaar om te zien of er werkelijk iets mis is gegaan. De PvdA wilde hier niets van weten en zo kwam er geen meerderheid. Wij hebben daarna onze steun voor de bajesboten ingetrokken.”

Zoals gezegd volgen de gemeenteraadsverkiezingen over ruim een jaar. Tot die tijd zal Sonja van Elmpt haar fractie moeten leiden. ,,Of het een succes wordt moet blijken. Het wordt voor mij een soort lakmoesproef, maar ik heb er zin in”, zegt zij nuchter en strijdvaardig.