Wsw'ers nieuwe werkende armen?

12 januari 2009

Wsw'ers nieuwe werkende armen?

Drastische bezuinigingsplannen commissie-De Vries bieden onzekerheid

Door: Willem Croese

ZAANDIJK – Het kabinet Balkenende heeft bij monde van oud-staatssecretaris Ahmed Aboutaleb commissie-De Vries gevraagd onderzoek te doen naar de onderkant van de arbeidsmarkt. Een van de adviezen van die commissie is om te bezuinigen op de Sociale Werkvoorziening. Volgens wethouder Piet Keijzer wordt het recht op betaald werk voor gehandicapten op deze manier geheel losgelaten.

De Zaanse wethouder wordt in zijn visie gesteund door FNV-voorzitter Agnes Jongerius: ,,Nederland dreigt een grotere groep working poor (werkende armen) te krijgen als de geplande bezuinigingen op de Sociale Werkvoorziening voor gehandicapten worden doorgezet.” De FNV'er heeft deze uitspraak gedaan in Amsterdam tijdens haar nieuwjaarstoespraak. Het NRC Handelsblad bericht op maandag vijf januari hierover.

Loonkosten

De verwachting van Agnes Jongerius is dat wsw'ers (werknemers in de Sociale Werkvoorziening) in de problemen komen na het snijden in de loonkosten. Gemiddeld ontvangen gemeenten € 26.000 per persoon om aangepast werk te realiseren. Bert de Vries (CDA) wil met zijn gelijknamige commissie dit bedrag terug- schroeven naar € 17.500.
De gevolgen zijn volgens de FNV-voorzitter groot, want deze groep werknemers krijgt geen loon meer en moet werken met behoud van uitkering. Piet Keijzer: ,,Dit is slecht aan het voorstel van de commissie-De Vries. Overigens kan het ook nog zo zijn dat er minder dan veertig uur per week gewerkt wordt. De rest van de inkomsten komen voor die mensen uit de Sociale Dienst. Zo hou je op het laatst geen wsw'ers meer over.”
De CAO Sociale Werkvoorziening dreigt op losse schroeven te staan door het verlagen van de financiering voor de loonkosten en dergelijke. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) onderhandelt hierover. ,,De gemeenten vinden dat deze CAO niet mag verslechteren”, aldus Piet Keijzer.

Baanstede

Voor de Zaanse wsw'ers is de eventuele bezuiniging geen prettig vooruitzicht. Ook niet voor Baanstede, de sociale werkplaats voor de Zaanstreek. De wethouder Sociale Zaken verwacht een enorm geld tekort voor het bedrijf. ,,En het bestaansrecht van de wsw'ers staat echt op spel.”
Piet Keijzer is niet alleen wethouder in Zaanstad, maar hij is vanuit die functie ook voorzitter van Baanstede. Deze combinatie maakt het de wethouder op het punt van de voorgenomen bezuinigingen niet gemakkelijk. ,,Daarom moet ik het voorzitterschap en de politiek gescheiden houden. De voorstellen van De Vries zijn landelijke vraagstukken. In de gemeenteraad moeten wij kijken naar oplossingen.”
Opvallend vindt de wethouder dat bedrijven geen verplichtingen hebben om wsw'ers in dienst te nemen. Bedrijven zouden volgens hem ook zelf initiatieven kunnen tonen. Knap Transport en Eurocol hebben mensen in dienst genomen die weinig kans hebben op de arbeidsmarkt.

,,Ahmed Aboutaleb (PvdA) had de bezuingingsvraag niet moeten stellen aan de commissie”, vindt Piet Keijzer. ,,Het rapport moet nog vastgesteld worden. Nieuwe wsw'ers dreigen buiten de boot te vallen. Die onzekerheid blijft voorlopig bestaan en dat vind ik een slechte zaak.”