Crisis duurt niet lang

8 februari 2009

Crisis duurt niet lang

Piet Keijzer: ,,Wij moeten ons niet gek laten maken en onszelf in de put praten.”

Door: Willem Croese

ZAANDIJK – De kredietcrisis heeft de afgelopen maanden menigeen beziggehouden. Massaontslagen, werkloosheid en dalende verkoopprijzen van woningen zijn enkele resultaten van die crisis. Wethouder Piet Keijzer is echter gematigd positief over de gevolgen. In Zaanstad worden maatregelen genomen om mensen aan het werk te houden en te krijgen.

,,Onze economie kent tijden van op- en neergang. De enorme groei van de afgelopen jaren heeft een ontwrichting opgeleverd, waardoor het nu een klein beetje koeler wordt in ons land en dat is helemaal niet zo verkeerd. Mensen moeten van sommigen in Den Haag tot hun zeventigste veertig uur per week werken en er zijn ook nog honderdduizenden Oostblokkers op de arbeidsmarkt. Of 'dat' nou zo gezond is valt te betwijfelen”, geeft hij als eerste reactie op de crisis.

Hoopvol

Piet Keijzer verwacht dat de crisis geen jaren achtereen zal duren. Eerst worden de kussens volgens hem opgeschud voordat de grote problemen in de economie verdwijnen.
,,De klappen vallen nu heel veel bij luxeconsumptie. Vervelend is dat het versterkt wordt door de ellende van de banken. De lucht die bijvoorbeeld in de woningmarkt zat, is voor een deel eruit geperst. De prijzen worden lager en zo wordt de huizenmarkt toegankelijker voor starters. Het is wel een tegenvaller voor mensen die gokken op waardevermeerdering van hun eigen huis. Bij verkoop kunnen zij geen winst 'cashen'.”
Door ingrepen van onder meer de Europese Bank ziet de wethouder het geld weer stromen. Banken zijn na financiële hulp en overname door de regering van hun slechte onderdelen af. De verliezen zijn afgeboekt en dat doet volgens Piet Keijzer pijn, maar hij is hoopvol. Bernard Wientjes, voorzitter van de VNO-NCW zegt dat in de tweede helft van dit jaar de economie beter wordt.
,,En dat terwijl ondernemers erom bekend staan niet echt optimistisch te zijn. Nu hebben ze realiteitszin, want wij moeten ons niet gek laten maken en onszelf in de put praten. Wat wel noodzakelijk is, is het opheffen van de kramp waar banken nog last van hebben. Veel kleine ondernemers lopen vast in de financiering en dreigen daardoor om te vallen”, aldus Piet Keijzer.

Personeel

Toch vindt de wethouder het vreemd hoe een aantal bedrijven zich in deze tijd opstelt. Corus in IJmuiden is naar zijn mening een sprekend voorbeeld. Op 1 oktober vorig jaar is bij de Hoogovens de winstuitkering van 23 procent aan het personeel bekend gemaakt en later uitgekeerd.
,,Dan gaat het niet slecht met het bedrijf. Binnen de kortste keren kwam Corus bij minister Donner aan de deur om voor werktijdverkorting te pleiten en tevens ontslag voor 800 man aan te kondigen. Mijn vermoeden is dat zulke bedrijven noodzakelijke maatregelen doorvoeren door het etiket kredietcrisis eraan vast te plakken. En zo pogen ze het Rijk te plukken.”
Vanaf 2011 begint de naoorlogse pensioengolf met de babyboomers. Piet Keijzer stelt dat er binnen een aantal jaren een tekort is aan werknemers. Ouderen stromen uit en de aanvoer van jongeren is aanzienlijk minder. De wethouder waarschuwt voor de matige verbinding tussen het bedrijfsleven en het onderwijs.
,,Aan vaklieden is nu al een schreeuwend tekort. Op scholen is er veel uitval. Het is een ongelooflijk harde maatschappelijke noodzaak om het onderwijs te verbeteren, zodat het bedrijfsleven en het onderwijs weer goed op elkaar afgestemd zijn.”

Armoede

Een lichte toename van het aantal mensen dat gebruik maakt van de bijstand in de naaste toekomst is volgens de wethouder een reële mogelijkheid. Meer mensen zullen gebruik maken van armoederegelingen, omdat hoe dan ook de inkomsten voor velen zullen dalen en de uitgaven stijgen.
Zaanstad bereidt zich voor met de huidige middelen en zet extra personeel in. Op deze manier hoopt Piet Keijzer de toestroom aan te kunnen.
,,Grote knelpunten zullen er dan niet zijn voor de organisatie. Wij zullen hier doorheen moeten met elkaar. Het is echt niet zo dat wij morgen klaar zijn, hoewel het niet lang zal duren.”
Mensen die kort werkloos zijn hebben een grotere kans om een baan te krijgen dan de harde kern die langdurig werkloos is. De werkwijze van de wethouder is:
,,Zorg dat de instroom zo klein mogelijk blijft en dat de inzet voor mensen die langer in de bijstand zitten meer dan optimaal is. Juist op die laatste groep moet je niet beknibbelen. Ik wil meer investeren in armoedebestrijding en schuldhulpverlening. Extra geldmiddelen zijn in Zaanstad vooralsnog niet voorhanden om de schade van de crisis te beperken.”

Werkplein

Onder de noemer 'Werkplein' werkt de Gemeentelijke Sociale Dienst (GSD) intensief samen met het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI). Door de spreekwoordelijke lijnen kort te houden is volgens Piet Keijzer de kans groter om werkzoekenden op het juiste pad te krijgen.
Met de hulp van zogenaamde werkmakelaars, is het aantal bedrijven waar werkervaringsplaatsen zijn gestegen van tien in het begin van 2008 naar nu ruim zeventig. Ze krijgen begeleiding vanuit de GSD.
,,Zo komen bedrijven niet aan goedkope arbeidskrachten, daar letten wij scherp op. Werklozen krijgen op deze wijze een kans binnen een bedrijf. Als gemeente komen wij bij de afdeling Stadsbedrijven ook met werkervaringsplaatsen”, zegt de wethouder.
De gemeente spreekt binnenkort met de Kamer van Koophandel (KvK). Zij bekijken in hoeverre werkzaamheden anders ingericht kunnen worden, waardoor mensen met een lagere opleiding ook aan de bak komen. De KvK ziet hier volop mogelijkheden voor bedrijven.