SP Zaanstad wil Stopverbod bij scholen

7 februari 2009

SP Zaanstad wil Stopverbod bij scholen

Door: Anna de Groot, fractielid

Een kind werd direct bij de schooldeur uit de auto ‘gezet’. Een tasje, mogelijk met een lunchpakket, werd het kind achterna gegooid. Voor de school was het een wirwar van stoppende auto’s, rennende kinderen, omzichtig fietsende ouders en kinderen die vertwijfeld op de stoep stonden te wachten. Een chaos! Het was allemaal te zien op de film die één van de ouders van de Herman Gorterschool in Zaandam maakte en die vorig jaar aan de raadsleden vertoond werd.

rectificatie: De foto die oorspronkelijk bij dit bericht stond is weggehaald op verzoek van de eigenaar van de auto op de voorgrond. Door plaatsing van deze foto wordt de suggestie gewekt dat zij degene is die haar kind voor de schooldeur uit de auto zet, hetgeen niet het geval is.

Natuurlijk was de situatie bij de Herman Gorterschool bijzonder. In de buurt werd gebouwd.
Wellicht is het bij andere scholen in andere situaties minder extreem. Maar de verkeerssituatie die ik dagelijks bij de Wormerveerse basisscholen De Pionier en De Toermalijn bij het aan- en uitgaan van de school aantref is ook onveilig. En zo zijn er nog veel meer scholen in Zaanstad waarbij de verkeerssituatie in de schoolspitsen als ronduit gevaarlijk is aan te merken.

De maatschappij is veranderd. Er zijn vele gezinnen waarvan beide ouders een drukke werkkring hebben. Daar hebben wij best begrip voor. De 24- uurs economie stelt hoge eisen. Ook zijn er wellicht ouders die erg op hun gemak zijn gesteld. Of griezelen van een dropje regen. In elk geval zijn er op dit moment veel ouders die hun kinderen met de auto naar school brengen. Door haast en onvoorzichtigheid van ouders worden kinderen van anderen, maar ook de eigen kinderen in gevaar gebracht. Het voorbeeld van de Herman Gorterschool was daarvoor meer dan illustratief.

Groningen

Dit alles én fractiegenoot Carla Schuddeboom bracht mij ertoe eens te kijken naar de nieuwe maatregelen die in de gemeente Groningen genomen worden. De gemeente Groningen werkt aan een stopverbod bij alle basisscholen. Van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 16.00 uur mogen er dan geen auto’s stoppen voor de ingang van de school.
Fysieke maatregelen, zoals het versmallen van de weg en het verbreden van de stoep, moeten het parkeren voor de ingang van de school onmogelijk maken. Ook wil men bij een aantal scholen maatregelen nemen om auto’s minder snel te laten rijden. Voor scholen die aan een weg liggen waar 50 km/uur is toegestaan, geldt in Groningen over het algemeen al een stopverbod. Daar wil het stadsbestuur veilige oversteekplaatsen op kruispunten aanleggen.

Bij de Nassauschool in de Groningse Oranjebuurt geldt al een stopverbod. Ook is het schoolplein door tekeningen op de weg doorgetrokken naar de weg. De omwonenden waren het niet eens met het stopverbod en stapten naar de rechter. Inmiddels heeft de Raad van State geoordeeld dat het stopverbod is toegestaan. Bij het instellen van een stopverbod staat de verkeersveiligheid van de kinderen voorop, stelde de Raad van State. Wel moet er onderzocht zijn of er geen alternatieven zijn waar kinderen (relatief) verkeersveilig kunnen oversteken naar een schoolingang.

SP initiatief

Een stopverbod bij basisscholen leek mij inderdaad de oplossing voor veel onveilige verkeerssituaties waar kinderen bij betrokken zijn. Net als in Groningen willen wij in Zaanstad het stopverbod gefaseerd invoeren, tegelijk met de aanpak van de omgeving van alle basisscholen en de aanleg van kindvriendelijke school- thuisroutes. Bij de uitwerking van de plannen dient de gemeente Zaanstad om tafel te gaan met scholen, ouders, kinderen, wijkraden, buurtorganisaties en politie.

Het initiatief is niet bedoeld is om automobilisten of buurtbewoners te pesten maar om de veiligheid van kinderen voorop te zetten. Een stopverbod tussen 08.00 en 16.00 uur of tijdens de schoolspitsen betekent dat de kinderen die wél fietsend of lopend naar school komen een veel overzichtelijkere verkeerssituatie aantreffen. Bovendien stimuleert een stopverbod voor auto’s het gebruik van de fiets of benenwagen.

vrijblijvend

De Gemeente Zaanstad tracht ouders al te bewegen hun kinderen lopend of fietsend naar school te brengen of te laten gaan. ‘Op voeten en fietsen naar school’ is een actie die dit tracht te bewerkstelligen. Veel kinderen verzamelden ‘groene voetstappen’. Een en ander is echter wel zeer vrijblijvend. Met een stopverbod bij scholen zal deze doelstelling ook een impuls krijgen.
En natuurlijk is het lopen of fietsen naar school ook goed voor het milieu en de gezondheid van kinderen. En kinderen leren beter fietsen dan ze tot nu toe doen. Dat zal 3VO plezieren.

onderzoek

Op donderdag 5 februari kwam ten langen leste het initiatiefvoorstel van de SP aan de orde in de commissie Linnekamp van het Zaanstad Beraad. De wethouder verklaarde onmiddellijk positief tegenover het voorstel te staan. Naast de wethouder waren nog meer partijen positief. Uit de bijdrage van ROSA, GroenLinks, ZOG en zelfs VVD bleek dat zij ons idee van harte ondersteunen. Alleen PvdA en DZ stonden afwijzend tegenover het voorstel. De bijdrage van het CDA heb ik niet helemaal begrepen.

In elk geval komt er nu – zoals de SP- fractie wilde - een onderzoek naar een stopverbod bij basisscholen. Of er in de toekomst een stopverbod bij álle Zaanse basisscholen zal zijn is nog niet te voorspellen. Het begin is in elk geval gemaakt en dát stemt tot tevredenheid.