Stap terug is stap vooruit

23 februari 2009

Stap terug is stap vooruit

,,Sportclubs kunnen niet alleen bestaan van subsidie”

Door: Willem Croese

ZAANDAM – Hij oogt weer fris. SP-raadslid Rob Poldner heeft de afgelopen tijd gebruikt om tot rust te komen. Eind 2008 maakt hij bekend met ingang van 1 januari 2009 te stoppen met zijn functie als fractievoorzitter. Sonja van Elmpt neemt sindsdien de taken over. Intussen heeft Rob Poldner de eerste raads- en commissievergaderingen in zijn nieuwe rol als gewoon raadslid achter de rug.

,,Een stap terug is uiteindelijk een stap vooruit”, zegt de SP'er opgelucht. De raadsvergadering van 22 januari zit er op. ,,Ik zit nu op de tweede rij. Het is wel even gek, maar ik kan hier goed mee omgaan.” Op basis van zijn ervaringen heeft Rob Poldner een 'duwersrol' op zich genomen. Volgens hem heb je in de raad honderd armen en benen nodig om het werk naar behoren te doen.

Vertraging

Intussen gaan de zaken verder. De bouw van het nieuwe gemeentehuis heeft 41 weken vertraging. Rob Poldner volgt de ontwikkelingen nauwlettend. ,,Het is belangrijk als gemeentebestuur goed om te gaan met het beleid, want de planning zit enigszins in de knoei. Bouwtekeningen komen niet vlot af. Vergunningen voor de bouw van woningen hebben ook al twee jaar vertraging. Het recht om in protest te gaan is prima en alles gaat volgens regels en criteria. De vraag is echter wat dit in verhouding oplevert.”
Een andere vertraging is de bouw van woningen voor jongeren in het gebied Inverdan. Het kan een lastig probleem worden, want eind dit jaar moet Studio City weg uit de Slachthuisbuurt. Woningbouwcorporatie ZVH en Zaanstad hebben nog geen vervangende locatie gevonden.
Het oude Van Gend en Loos terrein, vlakbij het NS-station in Zaandam is volgens Rob Poldner een goed alternatief. ,,Zonder mij hierin verdiept te hebben stel ik die plek voor. De gemeente heeft een behoorlijke verplichting Studio City elders te plaatsen, zolang de jongerenhuisvesting in Inverdan geen feit is. Jongeren moeten toch ergens wonen.”
De bouw van 'De Knoop' is zeer nauw afgestemd. ,,Het is zo strak. Wanneer er één vertraging is, loopt het elders vast. Een schakel uit de rits en het kan niet meer dicht. De gemeente is een professionele onderhandelaar, die veel moet afstemmen op allerlei fronten. Bouwers en ontwikkelaars moeten niet meteen geld claimen van de overheid als het even minder gaat.”

Sport

Sport is een ander proces dat Rob Poldner in de raad bijhoudt. De SP'er is blij met de Zaanse sportnota. ,,Na achttien jaar is er voor het eerst een wisselwerking tussen de sport en de gemeente. De kaders van de financiering zijn rond en subsidieregelingen zijn gemaakt. Allemaal nodig, want in Zaanstad is een actief verenigingsleven in de sportwereld en dat moet je waarderen.”
Het raadslid wil de uitvoering van het sportbeleid breder maken door samenwerking te bevorderen tussen scholen en sportverenigingen. Hij denkt aan het beschikbaar stellen van sportvelden en kantines wanneer een vereniging hier geen gebruik van maakt.
,,Van de 168 uur die een week kent liggen de sportaccommodaties er 100 uur verlaten bij. Clubs kunnen effectiever met tijd en ruimte omgaan. Dit levert voor hen meer op, want je krijgt extra inkomsten en jongeren zullen gemakkelijker overstappen naar een vereniging.”
Om sportverenigingen nog toegankelijker te maken kan Zaanstad hulp bieden. Vernieuwing van kleedkamers neemt Rob Poldner als voorbeeld. De kosten zouden volgens hem verdeeld moeten worden. Een derde deel voor de club, een derde deel lening bij de gemeente en een derde deel subsidie. ,,Sportclubs kunnen niet alleen bestaan van subsidie.”
Achterstanden qua onderhoud op sportcomplexen zijn niet snel ingehaald. Hiervoor is een overgangsregeling van drie jaar nodig, zodat gemeente en verenigingen zich hierop kunnen aanpassen. ,,Dan komt alles weer op de rit”.

Verbroedering

Sport brengt mensen bij elkaar en verbroedert. Rob Poldner deelt die mening van harte en hij vindt sporten in de buurt zeer belangrijk. ,,Clubs moeten daarom leden niet weigeren die in de buurt wonen. Om een goede samenhang te krijgen in bijvoorbeeld Poelenburg heb je sportverenigingen nodig.”
De SP'er denkt niet alleen aan competitiesporten, maar ook aan breedtesport. Hij vindt het goed dat mensen in eigen tempo een sport uitoefenen, want bewegen is gezond. ,,Maar je moet ook genieten van de Europese titel die korfbalvereniging KZ heeft gehaald. Er is duidelijk meer dan alleen voetbal.”
In de afgelopen periode heeft menigeen op natuurijs geschaatst. Alle rangen en standen hebben op de ijzers gestaan om een baantje te trekken of om gewoon plezier te hebben. De tijden zijn helaas voorbij met iedere winter echt ijs, daarom is Rob Poldner niet tegen een kunstijsbaan. ,,Maar zo'n baan moet de eigenaar zelf bedruipen, want Zaanstad heeft onvoldoende geld hiervoor. Een rijke gemeente kan het wel doen.”

Al met al doet Rob Poldner meer dan alleen een duwersrol in zijn fractie. Hij ziet zijn periode als raadslid zonnig tegemoet, waarin hij zich zeker zal inzetten voor Inverdan en sport.