h

Zaans Verkeer en Vervoer Plan beter door inbreng SP

20 februari 2009

Zaans Verkeer en Vervoer Plan beter door inbreng SP

Door: Anna de Groot, raadslid

In de raadsvergadering van 12 februari j.l. kwam het ZVVP aan de orde. Het ZVVP (Zaans Verkeer en Vervoer Plan), dat de ondertitel ‘Verkeer in een goed milieu!’ meekreeg, is een visiedocument. Het geeft een visie op verkeersontwikkelingen in Zaanstad op de lange termijn. Het ZVVP is niet gedetailleerd met betrekking tot alle te nemen maatregelen. Wel is er een koers uit af te leiden. Doel van het ZVVP is niet alleen een goede bereikbaarheid van Zaanstad, maar ook het vervoer zo in te richten dat het milieu zoveel mogelijk ontzien wordt en economische ontwikkeling mogelijk blijft.

Grotendeels was de SP-fractie het eens met de koers van het ZVVP. Maar we vonden ook dat deze op sommige punten beter kon. We dienden daarom zelf twee amendementen en een motie in én we stemden mee met sommige amendementen en moties van andere fracties. Daardoor is het ZVVP beter geworden dan het was.

Mobiliteit betaalbaar voor iedereen

Het autorijden wordt door diverse maatregelen duurder gemaakt. De SP-fractie heeft groot probleem met beprijzing van het gebruik van de auto. Zaankanters met de smalste beurs worden door maatregelen als beprijzing het meest getroffen. Als je rijk bent, kun je autorijden zoveel je wilt. Met een smalle beurs word je door beprijzing in je mobiliteit aangetast. Daarom dienden wij een motie in voor het uitvoeren van een onderzoek naar het gratis aanbieden van openbaar vervoer aan degenen die op een inkomen tot 110% van het sociaal minimum zitten. Mobiliteit moet immers zoveel mogelijk in gelijke mate voor iedereen bereikbaar zijn.
De CDA- fractie kwam met een motie voor een onderzoek naar het gratis aanbieden van openbaar vervoer aan mensen boven de 65. Onze afdeling had zich hiervoor in de afgelopen jaren al een keer ingezet. Daarom konden we niet om deze motie heen, alhoewel we – door voortschrijdend inzicht – onze eigen motie meer aanvaardbaar vonden. Waarom zou je vermogende 65-plussers recht geven op gratis openbaar vervoer terwijl ze alle mogelijkheden hebben zich te verplaatsen en dit bovendien met de 65-pluskaart ook nog tegen gereduceerd tarief kunnen doen? Onze motie, bestemd om de minima gratis openbaar vervoer aan te bieden, was er immers ook voor de 65-plussers met een laag inkomen.

Breed onderzoek naar gratis openbaar vervoer

Uiteindelijk trokken SP en CDA hun motie in en kregen van wethouder Linnekamp de toezegging dat er een breed onderzoek gedaan wordt naar de mogelijkheden van gratis openbaar vervoer in Zaanstad. Uitdrukkelijk wordt in dit brede onderzoek ook het aanbieden van gratis openbaar vervoer aan mensen met een minimuminkomen meegenomen, alhoewel een dergelijke maatregel eigenlijk op het gebied van wethouder Keijzer ligt.

Schonere scheepvaart

Het goederenvervoer over water is een prima wijze van vervoer. Door meer schepen te laten varen wordt de groei van het goederenvervoer over de weg afgeremd. Door veel vervoer per schip te laten plaatsvinden zal de filedruk afnemen. De scheepvaart is echter de meest vervuilende wijze van transport, omdat schepen vaak op stookolie (door sommigen ‘vloeibaar asfalt’ genoemd) varen. Zaanstad werkt al aan een schonere scheepvaart door meer mogelijkheden voor walstroom te creëren. Zaanstad moet echter ook op de andere aspecten van vervuiling door schepen alert zijn.
Het eerste SP amendement luidde daarom:
besluit aan beslispunt 3.i.f. toe te voegen: ‘waarbij gestreefd wordt naar een schone scheepvaart.’
De raad nam het amendement aan met 28 stemmen voor en 8 tegen.

Voldoende fietsenstallingen

Onlangs kwam in het nieuws dat in Inverdan een ernstig tekort aan fietsparkeerplaatsen dreigt. Op dit moment is al in de hele stad ook al een tekort. Vaak kan men fietsen bij winkels en stations niet meer kwijt. Daarom dient het aanbod van fietsparkeerplaatsen ruim te zijn en gelijk op te gaan met de vraag ernaar. Het is immers de bedoeling dat het gebruik van de fiets gestimuleerd wordt.
Het tweede SP amendement luidde daarom:
besluit aan beslispunt 3.iv. a. toe te voegen: ‘waarbij het aanbod van fietsparkeerplaatsen gelijk dient op te gaan met de vraag ernaar’. De raad nam het amendement aan met 19 stemmen voor en 17 tegen.

We hopen dat dit amendement een aantal langdurige discussies over fietsparkeren kan voorkomen, omdat door het amendement geregeld wordt dat de gemeente steeds verplicht is voor voldoende fietsenstallingen te zorgen.

Zijn we in de gemeenteraad nu uitgediscussieerd over het verkeer? Nou nee. Eerdaags praat de raad over het rapport van Movares over fietsenstallingen in Inverdan, over verkeerslichtinstallaties, over het verkeer in Westzaan- Zuid en over het parkeerbeleid. Wordt vervolgd, dus.

U bent hier