Bewoners vegen straat schoon

22 maart 2009

Bewoners vegen straat schoon

Wethouder Piet Keijzer: ,,Je kunt je ergeren en blijven bellen, maar je kunt ook in de eigen omgeving aan de bak gaan.”

Tekst en foto's: Willem Croese

ZAANDAM – Ze zijn het zat, de rommel op straat en in de struiken. Bewoners van de Redersstraat in de Rosmolenwijk hebben zaterdag 21 maart het initiatief genomen om zelf hun straat schoon te vegen. Woningcorporatie Parteon heeft een kar vol bezems, blad- en gewone harken beschikbaar gesteld om het werk uit te voeren. Wethouder Piet Keijzer heeft ook een bezem gepakt.

Bewoners en wethouder Piet Keijzer in actie

,,Fantastisch deze actie”, zegt hij tegen de buurtbewoners. ,,Je kunt je ergeren en blijven bellen, maar je kunt ook in de eigen omgeving aan de bak gaan.” En dat is niet tegen dovemansoren gezegd. Zeven volwassenen en twee kinderen hebben het zweet op hun voorhoofden staan.

Een deel van de 33 zakken met afval

Ruim dertig zakken, gevuld met afval komen van de straat af. Achter de flat is uit de binnentuin een kar vol grof vuil bij elkaar gesprokkeld. Het resultaat is verbluffend, want de Redersstraat is weer schoon.

Containers

Het straatje kent vierentwintig woningen, twee winkeltjes en zes garageboxen, maar ook vier afvalpunten. Bewoners uit omliggende flats en uit de Redersstraat zelf moeten daar hun afval dumpen. Hans Hekking: ,,In het weekend komen vaak tien auto's in de straat. De bestuurders gooien 'illegaal' hun rotzooi bij ons in de container of ernaast. Ik houd al een tijdje kenteken- nummers bij.”
Ondergrondse containers die op slot kunnen zijn volgens de Redersstraatbewoners een goede oplossing. Wethouder Piet Keijzer kan de buurt enigszins geruststellen. ,,De hele stad krijgt zulke containers. De Rosmolenwijk is één van de buurten die hoog op ons lijstje staat. Je moet in de buurten zijn die dit het hardste nodig hebben. Het is een meerjarenplan. Meer geld hebben wij beschikbaar gesteld voor het opruimen van zwerfafval. Baanstede levert vijftien extra mensen en dat moeten wij wel gaan merken.”

Gesprek

Als wethouder Wonen maakt Piet Keijzer jaarlijks zogenaamde 'prestatieafspraken' met woningbouw- corporaties. Het gaat niet alleen over het aantal te bouwen woningen, maar ook over bewonersparticipatie. Jaren geleden zijn de corporaties zelfstandige bedrijven geworden. Volgens de wethouder is tegelijkertijd het overleg met bewoners ingezakt.
,,Vanuit de corporaties is de bereidheid er wel, maar ik vind dat de gemeente samen met hen moet kijken om de participatie sterker in te vullen. Bewoners kunnen zeggen dat het hen niet aanstaat wat er gebeurt in en om hun woning. Dan moet je met de corporatie in gesprek kunnen gaan om de buurt beter te maken. Zoiets bouw je van onderaf op.”

Mentaliteit

Ruim twee uur zijn de Redersstraatbewoners aan het werk, wanneer een vrouw met haar hond voorbij komt. De viervoeter laat ze tussen de schoongemaakte struiken de behoefte doen. ,,Mevrouw wij hebben het daar net opgeruimd”, roept één van de schoonmakers naar haar. Het antwoord is: ,,Nou, dan ruim je het toch nog een keertje op.”

Schone Redersstraat

Of deze mentaliteit een halt toegeroepen kan worden zal de toekomst moeten bewijzen. Menno de Ruiter laat zich niet uit het veld slaan en vraagt aan zijn buren: ,,Zullen we maar vast een vervolgafspraak maken voor over twee maanden.”
Intussen komt buurman Oosterom van het L.T. Roggeplein op zijn fiets langs. ,,Prima wat jullie doen. Ik heb wat meegebracht.” Hij overhandigt een zak vol warme loempia's en gebakken banaan, dat in dank wordt afgenomen. De snacks worden genuttigd, terwijl de Redersstraatbewoners tevreden kijken naar hun schone straat.