Buurten in de buurt met Frank van der Veen

14 maart 2009

Buurten in de buurt met Frank van der Veen

,,Invloed wijkoverleg Kogerveld was zeer groot.”

Tekst en foto's: Willem Croese

ZAANSTREEK – In het hele land zijn SP'ers op stap onder het motto 'Buurten in de buurt'. Zij bellen bij buurtbewoners aan en delen de SP 'ZO' krant uit. Er wordt gesproken over de buurt tot en met wereldse zaken. Individuele leden van de partij gaan ook op pad voor de SP Zaanstreek website. Deze keer is Frank van der Veen aan de beurt.

Flats Kogerveld - Zaandam

Verslapen is zo'n beetje het ergste wat je kunt overkomen als razende reporter. Frank van der Veen uit Kogerveld kan er gelukkig om lachen. Al met al starten wij een uur later dan gepland. Voordat wij op pad gaan laat de gastheer een boek zien met luchtfoto's van Zaandam.

Luchtfoto Kogerveld in aanbouw 1962
(Bron: Boek 'Oud Zaandam vanuit de lucht' 1996)

Een van die prenten stamt uit 1962. Linksboven is de bouwrijpe grond van Poelenburg zichtbaar en in het midden staan de eerste woningen van de wijk Kogerveld.

Metamorfose

Voor zijn huis is een plantsoen waar vaak gevoetbald wordt door jongens. ,,Prima toch! Het geeft niks als de bal een keer de verkeerde kant opgaat. Dat heb je toch overal? Trouwens Kogerveld was ooit de groenste wijk van Zaanstad. Of dat nog steeds zo is weet ik niet”, vertelt Frank van der Veen enthousiast.
Wij lopen door naar het Zilverschoonplein, dat onlangs een metamorfose heeft ondergaan. De Dekamarkt is moderner geworden, de gevels van de overige winkels zijn opgeknapt, er staan bankjes en klinkers maken het plein sfeervoller.

Vernieuwd Zilverschoonplein - Zaandam

Als trotse buurtbewoner kijkt Frank van der Veen naar het plein. ,,Het is beter dan ooit. Vroeger was het saai.” Een klankbordgroep van buurtbewoners heeft met de gemeente en ontwikkelaars menigmaal rond de tafel gezeten. Frank van der Veen is één van die bewoners.
,,Wij eisten het beeld en de fontein terug op het plein, want dat wilden ze weghalen. De gemeente wilde standaard lantaarnpalen en wij niet. Het zijn nu deels houten lantaarnpalen van moderne snit. Trots ben ik op de zwerfkeien die hier liggen, want dat idee komt van mij. Veel verschillende mensen kwamen uit andere buurten naar Kogerveld. Vandaar!”

Drukker

De Dekamarkt is in feeststemming in verband met de heropening van de zaak. Ballonnen versieren de toegangsdeur. Aan de overkant van het plein zijn kleinere winkels, waaronder de Lekkere Dingen Bakker.

Feest bij Dekamarkt Zilverschoonplein - Zaandam

Verkoopster Daniëlle de Wit staat ons te woord. ,,Sinds de renovatie is het bij ons drukker. Wij hebben weinig last van de Dekamarkt-broodafdeling. Onze vaste klanten blijven heus wel bij ons komen.”
Terwijl zij verse kaasbroodjes in de vitrine legt vertelt Daniëlle de Wit over de informatie die is verstrekt tijdens de verbouwingen. ,,Van mijn baas kregen wij brieven waarin precies stond wat er ging gebeuren. Hij had dit weer van de gemeente, dus dat liep goed.”

Kleurendorp

Na de bakker lopen wij door naar Studio City aan het Boerejonkerplein. Frank van der Veen noemt het complex 'Kleurendorp', omdat de containers zoveel verschillende kleuren hebben.
,,Een leuk initiatief, dat helaas nodig is. Er zijn zoveel studenten die op zoek zijn naar betaalbare woonruimte. In Zaanstad staan veel kantoorpanden leeg. Ik begrijp niet waarom die niet omgebouwd worden voor jongerenhuisvesting, want dan is het probleem opgelost.”

Studio City - Zaandam

Eind 2009 loopt het contract voor Studio City af. Een vervangende locatie hebben woningbouwcorporatie ZVH en de gemeente niet gevonden. Enigszins radeloos hoort Frank van der Veen dit bericht aan en zegt: ,,Dan wordt het een discussiepunt. Ik zou niet weten waar deze jongeren naar toe moeten. In Kogerveld is geen ruimte.”
Bewoonster Cynthia loopt met een boodschappentas ons tegemoet. Zij gaat weer bij haar moeder wonen. ,,Ik vind het niet erg. De anderen die ik hier ken hebben al vervangende woonruimte gevonden. In Zaanstad wil ik niet blijven. Ik werk in de stad en dat is alles.”

Criminaliteit

Over criminaliteit bij Studio City spreekt Frank van der Veen. Vervelende incidenten geven de afgelopen jaren regelmatig negatieve publiciteit. ,,In het begin werd hier drugs gedeald en er werd veel ingebroken. Een verkrachtingszaak is ook nog aan de orde geweest.” Hekken zijn rondom de containerwoningen geplaatst en met camera's wordt een oogje in het zeil gehouden. Volgens Frank van der Veen is de criminaliteit nu verplaatst naar Kogerveld.
,,Ik heb geen problemen. Hier woon ik zelfs met veel plezier. Dat vrouwen zich na de verkrachtingszaak van twee jaar geleden zich onveilig gevoeld hebben snap ik wel”, reageert Cynthia op het verhaal van Frank van der Veen.
In de oude kantine van het Slachthuis heeft Suzanne Serton haar kantoor. Zij is de huismeester van Studio City. ,,Voor het eerst hoor ik over de verplaatsing van criminaliteit naar Kogerveld. Op dit moment is het juist redelijk rustig. Cameratoezicht werkt dus. Zelf vind ik het hier heel leuk, want de jongeren zijn zeer divers. Het is jammer dat het project op 17 december dit jaar eindigt.”

Kleine bedrijven

In de Boerejonkerstraat staan kleine huizen die in de naaste toekomst gesloopt worden. Zonde vindt Frank van der Veen het, al zegt hij te begrijpen dat renovatie te duur zal zijn. ,,Achterstallig onderhoud is de oorzaak. Ik hoop dat de nieuwbouw net zo stijlvol zal worden zoals ooit deze buurt was. Alleen ben ik bang voor hoge prijzen. De nieuwbouw moet natuurlijk wel betaalbaar zijn voor de huidige bewoners.”

Boerejonkerstraat - Zaandam

Oude gebouwen van de voormalige sociale werkplaats 'Boerejonker' staan aan het Jonkerplantsoen. In één van de panden zit een lampenzaak en in eentje verderop een timmerbedrijf. Frank van der Veen vindt dit zeer goed. ,,Kleine bedrijven in een buurt kunnen geen kwaad.”
In opdracht van het bedrijf Bram Broerse werkt hij als schoonmaker in het gebouw van de Stichting Praktijkopleiding Bouw. ,,Jongeren leren daar metselen en timmeren. Ze gaan een dag in de week naar school en de rest werken ze bij een bedrijf. Nuttig onderwijs dus.”

Rotonde

De kruising Paltrokstraat, Dr. H.G. Scholtenweg en Veldbloemenweg is enkele jaren omgetoverd tot een rotonde. Als lid van het wijkoverleg heeft Frank van der Veen dicht op de plannenmakerij gezeten.
,,Fietsers kwamen in eerste instantie niet aan bod. De wegen moesten aangepast worden, voor een busbaan. Wij wilden de rijbaan verplaatsen, zodat eentje vrijkwam voor de busbaan en een fietspad. En zo is het geworden.”

Rotonde Kogerveld - Zaandam

Klamme handjes zouden fietsers op de rotonde kunnen krijgen, want al hebben ze voorrang soms willen automobilisten doorrijden. Dagelijks komt Frank van der Veen bij de rotonde en heeft nog nooit een ongeluk gezien met fietsers. Hij veronderstelt dat het goed gaat.

Buurtcentrum

Langs de St. Jozefkerk lopen wij naar het aangrenzende plantsoen. Een hoogspanningsmast staat op het grasveld. Bomen zijn flink afgeknot. Volgens Frank van der Veen heeft dit te maken met de verhoging van de spanning. ,,Daar maak ik mij wel druk over, want zo krijg je meer straling. Je hoort die kabels wel eens knetteren.”

Hoogspanningsmasten en afgeknotte bomen - Zaandam

Waar ooit kinderopvang is gepland is nu het buurtcentrum 'De Veldschuit'. Het is een boot van twee etages hoog. Stichting Welsaen en het wijkoverleg hebben na langdurige leegstand hiervoor gepleit.
,,Regelmatig kom ik hier”, vertelt Frank van der Veen. Zijn vrouw is lid van de toneelvereniging die in De Veldschuit oefent. ,,Het is een druk centrum en zo hoort het ook.” Niet alleen binnen worden activiteiten georganiseerd. Recht tegenover het centrum komt een 'Cruyffcourt'.

Moskee en school

Langs de Gouw lopen wij naar de 'Ayasofia Camii' moskee. Recent is een deel van dit houten gebouw afgebrand door kortsluiting in een koelmotor. Vrijwilligers zijn druk doende om de schade te herstellen. Binnen anderhalve maand moet de moskee weer open zijn. Frank van der Veen vindt de moskee in de buurt 'machtig' mooi.

Schade Ayasofia moskee - Zaandam

Een stukje verderop staat de evangelische school 'Het Schatrijk', ook al een gebouw van hout. Tegen het pand staan gifgroene containers gestapeld, die als extra klaslokalen dienen. De komst van de school is volgens Frank van der Veen discutabel. Bewoners zijn door de gemeente niet goed op de hoogte gesteld over de gang van zaken. ,,Maar als de gemeente zich nu aan hun woorden houdt gaat de school weg, want er zouden te weinig leerlingen zijn.”

Als het aan Frank van der Veen ligt komt er weer een wijkoverleg in Kogerveld, want hij is door zijn ervaringen overtuigd van de invloed die bewoners kunnen hebben op de buurt. ,,Zeer positief ben ik daarover.” Vlug gaat hij naar huis om zich om te kleden voor zijn werk, dat een half uur later begint.