Overleg mogelijk

15 maart 2009

Overleg mogelijk

Piet Keijzer: ,,Al ben je het oneens, blijf wel op een respectvolle manier in gesprek met elkaar.”

Tekst en foto's: Willem Croese

ZAANDIJK – Niets lijkt menselijker dan op zijn tijd een verschil van mening hebben over het een of ander. Zolang er gesproken wordt met elkaar bestaat altijd nog de kans een oplossing te vinden. De verhouding tussen de Bewonersvereniging Schilders- en Waddenbuurt en de gemeente Zaanstad is echter zodanig verhard geweest dat een goed gesprek niet meer mogelijk bleek te zijn. Tijdens een speciale buurtbijeenkomst eind februari is het tij enigszins gekeerd.

De Zaanse wethouders Hans Luiten (PvdA) en Piet Keijzer (SP) willen niet verschijnen op 12 januari jl. tijdens de 'buurtvergadering' van de Bewonersvereniging Schilders- en Waddenbuurt, omdat zij de beschuldigingen, insinuaties en verdachtmakingen aan hun adres meer dan zat zijn. Eerder is onder meer over die aantijgingen gesproken tijdens een vergadering op 8 december tussen de wethouders en de bewonersvereniging. Ondanks de daar gemaakte afspraken veranderde de teneur en de toon niet.

Buurtvergadering

,,Een streep hebben wij hieronder gezet en organiseerden op 26 februari zelf een buurtvergadering in de aula van het Zaanlands Lyceum. Die was bedoeld voor alle buurtbewoners, inclusief de leden en het bestuur van de bewonersvereniging”, legt Piet Keijzer uit.
De uitnodiging voor die avond levert veel belangstelling op. De zaal is afgeladen met buurtbewoners, belangstellenden, ontwikkelaars en politici. Onafhankelijk voorzitter Jacqueline van de Sande leidt de bijeenkomst op een professionele manier. Iedereen krijgt de kans zijn of haar punt te maken over de voortgang van de buurt.
Aan het einde van de avond is een reeks afspraken gemaakt tussen bewoners en gemeente over zaken zoals verkeer, speelplaatsen en openbaar groen. Tot slot ontvangen de wethouders een warm applaus van de aanwezigen voor hun inzet.

Relatie

Zaanstad kent in alle wijken zogenaamde 'wijkoverleggen', behalve in de Schilders- en Waddenbuurt, Oud-West Zaandam en Westerwatering. Volgens Piet Keijzer is een belangrijke rol van een wijkoverleg om vast te stellen of de gemeente op een fatsoenlijke manier omgaat met de wijk.
,,Je hebt het over de kwaliteit van communicatie en relatie. En dan maakt het onderwerp niet uit. Het voordeel van een wijkoverleg is dat je als bewoner hier geen lid van hoeft te zijn om mee te kunnen praten. Inwoners van de wijk kiezen zelf hun bestuur. Bij een bewonersvereniging is dit anders, want daar moet je wel lid van zijn.”

Hoe dan ook, Piet Keijzer vindt het belangrijk om in gesprek te blijven met een buurt, dus ook in de Schilders- en Waddenbuurt. Als het verstoord is moet je volgens hem 'je stinkende best doen om de relatie weer te herstellen'.
,,Mensen willen inzicht hebben in wat er gebeurt en nog komt. Dan kun je tevreden zijn over de uitkomst van de avond in het Zaanlands Lyceum, want er kwamen ook andere geluiden uit de buurt dan alleen negatieve van de bewonersvereniging. Het was een stevige en goede bijeenkomst. Nu hebben we een extra verplichting om de afspraken na te komen.”

Formule

De werkwijze in de Schilders- en Waddenbuurt is voor Piet Keijzer geen standaard formule. Hij wil het kleiner maken door bijvoorbeeld met direct omwonenden in gesprek te gaan wanneer er bouwplannen zijn. En als het zaken zijn die de hele wijk raken moet je naar zijn zeggen met de hele wijk overleggen.
,,Duidelijk moet het zijn wat vanuit stedelijk perspectief de kaders zijn waarbinnen een plan ontwikkeld wordt. Binnen die kaders praat je met elkaar, maar dit doe je wel in een zo vroeg mogelijk stadium. Op die manier betrek je bewoners bij planvorming. Elke keer stel je de vraag of het nodig is om bewoners erbij te halen of niet. Als geen mensen rondom een plan wonen is de noodzaak niet groot, maar bijvoorbeeld bij het masterplan van Poelenburg weer wel.”

De bijeenkomst in de Schilders- en Waddenbuurt geeft volgens Piet Keijzer mogelijkheden genoeg om samen na te denken en te spreken over plannen en ontwikkelingen. ,,Al ben je het nog zo oneens, blijf wel op een respectvolle manier in gesprek met elkaar. ”