Zaanstad klaar voor hulp bij schulden

15 maart 2009

Zaanstad klaar voor hulp bij schulden

Piet Keijzer: ,,Voedselbank onvermijdelijk”

Door: Willem Croese

ZAANDIJK – Eten van de Voedselbank is een begrip geworden dat tegenwoordig kennelijk niet meer weg te denken is. Ook in Zaanstad niet. Honderden mensen zijn wekelijks aangewezen op gratis voedsel. Voor de organisatie Voedselbank is het moeilijk om het hoofd boven water te houden. Hulp is geboden of toch niet?

Het nut en de noodzaak van de Voedselbank is volgens hem onvermijdelijk. ,,Honderd procent financiële steun geven wij als gemeente echter niet aan de Voedselbank. Wij houden het bij 5000 euro voor concrete zaken in verband met de bedrijfsvoering. Daarnaast betalen we de intake voor indicatie en herindicatie en wisselen wij informatie uit om deelnemers te wijzen op alle ondersteunende maatregelen die de gemeente te bieden heeft”, vertelt de wethouder.
De afdeling Sociale Zaken kent een flink aantal voorzieningen, waar inwoners van Zaanstad voor in aanmerking kunnen komen. Ondanks dit zijn er nog mensen die met zodanige problemen zitten dat er niet genoeg geld overblijft voor voedsel. ,,Toch moet Zaanstad grenzen trekken, want anders blaas je het systeem op”, zegt Piet Keijzer.

Liefdadigheidsacties

De etenswaren, die de Voedselbank wekelijks gedoneerd krijgt zijn restanten van fabrikanten, winkeliers en dergelijke. In de afgelopen maanden is die hoeveelheid afgenomen, waardoor magazijnen bij sommige Voedselbanken lege schappen hebben. Om die gaten op te vullen zijn diverse liefdadigheidsacties gehouden, zoals die van politieke partijen.
Piet Keijzer: ,,De PvdA heeft dit bijvoorbeeld gedaan bij supermarkten. Het publiek kon boodschappen geven. Iedereen heeft zijn eigen manier, maar mijn voorkeur is niet zo'n partijpolitieke ondersteuning. Een stille, persoonlijke en individuele ondersteuning lijkt mij veel gepaster, want dan haal je er geen politiek gewin uit. De Voedselbank is en blijft een particulier initiatief. De gemeente gaat hier niet over, ook niet over het eventuele afschaffen.”

Schulden

Financiële schuld is een van de oorzaken waardoor mensen bij de Voedselbank aankloppen. De inkomsten zijn in dergelijke gevallen niet toereikend genoeg om zelf voldoende etenswaren te kopen.
De Gemeentelijke Kredietbank staat op haar beurt de schuldenaars op twee manieren bij, namelijk met 'schuldhulpverlening' of 'schuldsanering'. Bij de eerste vorm wordt gekeken in hoeverre een zogenaamd 'minnelijk' traject bewandeld kan worden. Met schuldeisers worden afspraken gemaakt over afbetaling. Wanneer geen medewerking meer verleend wordt door één of meer schuldeisers treedt de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WNSP) in werking.

Kredietbank - Zaanstreek

,,Je hebt een waaier van oorzaken hoe mensen in problemen komen. Denk aan telefoonabonnementen of leningen afsluiten. Het lijkt wel alsof je geld gratis kunt krijgen. De vraag is of je reclame voor leningen moet verbieden. Ik denk dat het niet te doen is, alhoewel landelijk wel stappen zijn ondernomen om het in te perken”, zegt Piet Keijzer.
In 2006 heeft de wethouder tijdens een werkbezoek aan de Kredietbank een rij van mensen zien staan voor het bankgebouw aan de Zuiddijk in Zaandam. Volgens hem bestaat die groep uit een doorsnee van de samenleving, waarmee hij wil aangeven dat hulp noodzakelijk is in vele lagen van de bevolking.
Bij deze gemeentelijke instelling is er dan nog een achterstand. Verouderde apparatuur en onvoldoende personeel zijn de voornaamste redenen. Intussen is dit opgelost. Sinds 2008 investeert Zaanstad jaarlijks driekwart miljoen euro in de dienst en eenmalig is één miljoen euro extra gebruikt om de schade in te halen.

Werkloosheid

De wethouder wijst ook op andere manieren hoe mensen schulden krijgen, zoals door werkloosheid. ,,Je kunt domme pech hebben door je baan te verliezen. En zelfstandigen kunnen ook hun inkomsten kwijtraken.”
Als gevolg van de economische crisis schrappen bedrijven en instellingen waar mogelijk openstaande vacatures. Ontslagen zijn ook volop aan de orde. Piet Keijzer verwacht na de zomer meer werklozen in Zaanstad.
,,En dan zal de Kredietbank meer schuldhulpverlening moeten bieden, want mensen gaan op inkomsten achteruit waardoor zij leningen en hypotheken moeilijk kunnen afbetalen. Ik denk dat Zaanstad die hulpverlening goed aan kan.”

Tweedekansbeleid

Huisuitzettingen zijn volgens wethouder Piet Keijzer wettelijk moeilijker gemaakt. ,,Bewoners kunnen dus niet zomaar op straat gezet worden. Woningbouwcorporatie Parteon is bijvoorbeeld een samenwerking aangegaan met de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD), want vaak zijn er meer problemen dan alleen huurschuld. De zorgvraag zit achter de voordeur. Overigens corporatie Rochdale doet dit al langer, met als resultaat minder huisuitzettingen.”
Energiebedrijven mogen in de wintermaanden het gas en licht niet meer afsluiten, zodat mensen niet letterlijk in de kou staan. Wel worden op alle fronten betalings- regelingen afgesproken. ,,Als deze methodes afdoende zijn is het nog niet in werking zijnde Meldpunt Betalingsachterstanden overbodig, alhoewel onze ambitie is om het meldpunt voor de zomer in de lucht te hebben”, zegt Piet Keijzer.

Al met al denkt de wethouder zoveel mogelijk voor elkaar te hebben om hulpbehoevende Zaankanters bij te staan tijdens de donkere dagen van de economische crisis. Kortom drukke tijden voor de Kredietbank, Sociale Dienst en de gemeente, maar ook voor de Voedselbank.