SP tegen verkoop Nuon aandelen

21 april 2009

SP tegen verkoop Nuon aandelen

Sonja van Elmpt: ,,De buit wordt al verdeeld door Groen Links, Rosa en PvdA.”

Door: Willem Croese

ZAANDIJK – Gemeentelijke en provinciale overheden staan voor de keuze om hun aandelen van energiebedrijven te verkopen. Vorige week donderdag is in een raadscommissie gesproken over de besteding van de opbrengst, wanneer de Zaanse aandelen zijn verkocht bij Nuon. Ongeveer 89 miljoen euro kan het de gemeentekas opleveren. De SP-Zaanstad fractie is tegen deze verkoop.

De fracties van Groen Links en Rosa namen het initiatief om te praten over de verdeling van het geld. SP-fractievoorzitter Sonja van Elmpt pleitte juist voor schone en betaalbare energie voor iedereen, die in handen is van de overheid. ,,Nu is het moment, want anders laten wij ook dit aan de markt over.”

Grabbelton

Volgens Groen Links en Rosa is het behouden van de aandelen een ‘gepasseerd’ station. Al was Groen Links wel voor een eigen energiecentrale, want zo zou het weer in handen van de gemeente komen. De PvdA-fractie wilde echter de 89 miljoen euro gebruiken voor de palenrot problematiek in Zaanstad.
Sonja van Elmpt: ,,Ja, dat is ook een probleem. Ik weet er ook wel eentje, namelijk de groeiende werkloosheid. Zo kunnen wij allemaal graaien in de grabbelton van de Nuon aandelen. Het lijkt wel of andere partijen dollartekens in hun ogen hebben.”
Financiën wethouder Harm Jan Egberts zag niets in het idee voor een gemeentelijke energiecentrale. De kennis om een dergelijk bedrijf te hebben is volgens hem niet aanwezig bij de gemeente en de grote energie- maatschappijen hebben dat wel.
,,Klopt”, stelde Sonja van Elmpt. ,,Maar door goede aansturing vanuit de overheid kun je grote stappen maken naar een milieuvriendelijk klimaat. Groen Links en Rosa willen gewoon hun geweten sussen met het idee van een eigen centrale. En de PvdA zou eens af moeten stappen van de neoliberale oplossingen, want die werken niet zoals ook al in andere sectoren is gebleken. De buit wordt al verdeeld door Groen Links, Rosa en PvdA.”

De Nuon aandeelhoudersvergadering is op 17 juni. De SP-fractievoorzitter verwacht dat de aandelen verkocht zullen worden. ,,Met dat beetje aandelen van Zaanstad kun je weinig invloed uitoefenen, behalve wanneer alle overheden de handen ineen slaan door al die aandelen te bundelen en nee te zeggen tegen de verkoop. Wij kiezen voor die optie”, aldus Sonja van Elmpt.