Kringloopboulevard Zaandam compleet

Kringloopboulevard Zaandam compleet

Noppes vanaf 1 juni los van Baanstede door wetswijziging Wsw

Tekst en foto: Willem Croese

ZAANDAM – Wie tweedehands spullen wil kopen kan tegenwoordig ook terecht bij Noppes in Zaandam aan de Cornelis Ouwejanstraat 7. Wethouder Piet Keijzer heeft donderdagmiddag met medewerkers van de kringloopwinkel de nieuwe vestiging geopend. Door wijzigingen in de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) wordt de winkelketen losgekoppeld van Baanstede per 1 juni aanstaande.

Opening door Piet Keijzer en Noppes medewerkers

,,Noppes is een stichting met een fantastische formule, want gebruikte goederen worden ingezameld, opgeknapt en verkocht. Dit creëert unieke werkgelegenheid voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt als mogelijke stap naar een vaste baan”, zegt de wethouder tijdens zijn openingstoespraak. Over de volledige breedte staan trotse Noppes werknemers buiten in een rij voor de winkel. Zij houden een roze lint vast, dat Piet Keijzer even later doorknipt als startsein voor de nieuwe zaak.

Werkgelegenheid

,,Vanaf 1 juni werken wij zelfstandig, geheel los van Baanstede. Hierdoor wordt Noppes een regulier bedrijf. De in- en uitstroom van personeel blijft via Baanstede gaan”, vertelt de huidige bedrijfsleider Willem Staphorsius, die vanaf volgende maand directeur is van de vier vestigingen in Purmerend, Hoorn, Wormer en Zaandam. In West-Friesland ziet hij kansen om verder uit te breiden. In welke plaatsen is nog onbekend.
In de vier winkels verdienen 150 mensen hun brood. De één als verkoper en de ander als chauffeur of op een andere wijze. De Zaanse Noppes winkel levert 35 banen op. Bijna al die mensen hebben intussen ervaring opgedaan in één van de andere zaken.
Piet Keijzer is vol lof over Noppes, want naar zijn mening kunnen mensen veel leren in dit bedrijf. ,,Bijvoorbeeld meubels opknappen en niet onbelangrijk samenwerken in een team.” De wethouder is zeer nauw betrokken bij de kringloopwinkel door zijn voorzitterschap bij Baanstede, die functie wordt om de twee jaar uitgevoerd door de wethouders van Sociale Zaken van de gemeenten Purmerend en Zaanstad.

Milieu

In opdracht van de gemeente Zaanstad heeft een onderzoeksbureau uitgezocht dat zo’n 600 ton aan kringloopgoederen verdwijnt in de gemeentelijke afvalbakken. Volgens Willem Staphorsius kost het verbranden van die spullen veel geld, namelijk tweehonderd euro per ton. ,,Recycling is belangrijk voor het milieu”, zegt Piet Keijzer hierover.
,,Bovendien maken bedrijven als Noppes het voor iedereen bereikbaar om af en toe iets te kopen in de categorie ‘zo goed als nieuw’. En in het kader van armoedebestrijding spelen deze winkels een belangrijke rol, want met weinig geld heb je de juiste spullen”, aldus de wethouder.

Kringloopboulevard

Over de concurrentie maakt Willem Staphorsius geen zorgen. ,,Een competitie houdt je scherp. Zaken als Marktplaats, Het Goed en Noppes trekken nog meer volk aan.” Piet Keijzer vult hem aan: ,,Wie weet gaan de meeste mensen over tien jaar op tweede Pinksterdag niet meer naar de meubelboulevard, maar naar de kringloopboulevard in Zaandam of ‘Second Hand Boulevard’, zoals het tegenwoordig in het Engels moet.”
Volgens de wethouder komen klanten van andere omliggende zaken bij Noppes om vervolgens tevreden naar buiten te gaan met een nieuwe aanwinst. Hij prijst daarom nu al de Noppes medewerkers voor hun inzet. ,,Jullie kunnen trots zijn op jullie werk.”

Baanstede, Op/Maat en HVC huisvuilinzameling worden de drie aandeelhouders van Noppes. Willem Staphorsius heeft er alle vertrouwen in en wethouder Piet Keijzer verwacht een succes van die samenwerking. ,,Baanstede heeft het kringloopbedrijf opgezet en zonder de andere twee partners kan het niet.”