Nooit meer onzichtbaar

12 mei 2009

Nooit meer onzichtbaar

FNV maakt zich met ‘Onzeker bestaan’ hard voor werkende armen

Tekst en foto: Willem Croese

AMSTERDAM – ‘Onzeker bestaan, leven aan de rafelrand van de arbeidsmarkt’ is de titel van een tentoonstelling en een boek met foto’s en interviews dat de FNV heeft laten maken door schrijver Will Tinnemans en fotograaf Chris de Bode. De vakbond vraagt hiermee aandacht voor de positie van werkende armen, die lage lonen verdienen met onder meer flexibele arbeidscontracten.

V.l.n.r. Edith Snoey (AbvaKabo), Henk van der Kolk (FNV Bondgenoten) en Will Tinnemans (Schrijver)

Schiphol schoonmaakster Judy Lock voerde onlangs actie met haar collega’s voor een betere beloning en werkomstandigheden. De concurrentie tussen de verschillende schoonmaakbedrijven op Schiphol is volgens haar groot. Door pesterijen en lage kosten is de druk op het personeel hoog. Een basissalaris van €10 bruto per uur en een eenmalige uitkering van €100 bruto waren de resultaten van de staking voor de schoonmakers.

Werkende armen

,,Nooit meer zijn wij op Schiphol onzichtbaar. Ik ben blij met het weergeven van de verhalen aan de onderkant van de maatschappij. Er wordt door ons keihard gewerkt”, betoogde de actievoerster tijdens de presentatie van de tentoonstelling ‘Onzeker bestaan’. In de Beurs van Berlage kwamen afgelopen maandagmiddag vakbondsleden, geïnterviewden en FNV-bestuurders bijeen om het startsein te geven voor de expositie.
FNV-voorzitter Agnes Jongerius: ,,Wij zitten in een gebouw van het grote geld, waar nu werkende armen zichtbaar worden. Ik erger mij aan incidentenpolitiek, want sommige onderwerpen wil men niet zien. De stijgende armoede in Nederland is een dergelijk voorbeeld. Jan Peter Balkenende heb ik gevraagd dit serieus te nemen, maar er gebeurt niets. Die houding maakt mij ongelooflijk kwaad. De borrelpraat moet weg, want mensen komen in de verdrukking door flexibele contracten.”

Wending

Volgens FNV Bondgenoten-voorzitter Henk van der Kolk is het de vakbeweging niet gelukt om de zogenaamde ‘flexcontracten’ te stoppen. Hij wees op de jaren negentig toen de economie goed ging. Arbeidsovereenkomsten met nul-uren werden gewoon.
,,Nu hebben wij een groot probleem. Wij zijn in slaap gesust. De verruwing op de arbeidsmarkt neemt toe. Als werknemer moet je erkend worden als mens en dat je er ook toe doet”, zei hij.
Projectleidster Ans Pelzer pleitte twee jaar geleden binnen de FNV voor erkenning van werknemers die amper rond kunnen komen van hun salaris. Zij maakte de vergelijking met het boek ‘De blinde vlek van Nederland’ van Stella Braam uit 1994. De schrijfster zette de omstandigheden van werkende vrouwen zonder een CAO duidelijk op papier.
Nog steeds maken vrouwen het grootste deel uit van werkende armen. Zij zijn vaak alleenstaande moeders met kinderen. ,,Er zijn veel overeenkomsten tussen toen en nu. De FNV moet daarom niet op kantoor blijven zitten, maar juist op pad gaan. Dan ontdek je wat er leeft. De federatieraad heeft het nut en de noodzaak hiervan ook ingezien”, aldus Ans Pelzer.

Onzeker bestaan

In drie maanden tijd produceerden Will Tinnemans en Chris de Goede in opdracht van de FNV negentien portretten van mensen die werken als postbesteller, schoonmaker, productiemedewerkers en andere beroepen. Met twintig oprolbare panelen als tentoonstelling wil de vakbond door het land gaan om te discussiëren over armoede en slechte arbeidscontracten.
Tijdens de presentatie kregen de negentien werkende armen uit handen van Agnes Jongerius een exemplaar van het bijbehorende boek ‘Onzeker bestaan’, waarin zij staan geportretteerd. Niet beter kon de FNV-voorzitter hen presenteren door ze op het podium te zetten. ,,Nu zijn werkende armen zichtbaar”, besloot zij de bijeenkomst om vervolgens de tentoonstelling te bekijken in het beursgebouw.