Beleid tegen loverboys onduidelijk

17 juni 2009

Beleid tegen loverboys onduidelijk

,,Bij de politie in Zaandam wisten ze niet eens wat een loverboy was.”

ZAANDIJK – De Utrechtse afdeling van SP-jongerenorganisatie Rood heeft een uitgebreid onderzoek gedaan naar de rol van politie en justitie in het proces van aangifte tegen loverboys en tot veroordeling van hen. De gratis krant Metro heeft op 16 juni een artikel gepubliceerd over dit onderwerp. SP-raadslid Rob Poldner vraagt in de gemeenteraad naar het Zaanse beleid.

Bij één van de foto's in het Metroartikel staat de quote: ,,Toen ik drie jaar geleden aangifte wilde doen, wisten ze bij de politie in Zaandam niet eens wat een loverboy was, ik werd niet serieus genomen en gewoon weggestuurd. Eigenlijk wilde ik hem graag aanpakken, zodat hij het niet ook bij iemand anders kan doen, maar ze konden niks voor me doen zeiden ze.”
Rob Poldner vindt de verklaring van het slachtoffer onthutsend. Kennelijk is het niet goed mogelijk om in Zaanstad aangifte te doen tegen een loverboy, daarom wil de SP'er het fijne weten van burgemeester Geke Faber. De hamvraag is welk beleid voorgeschreven is in dergelijke gevallen en of hiervoor een draaiboek bestaat. In hoeverre hulpverleningsinstanties een rol spelen bij het aangiftebeleid is onduidelijk en onbekend is hoeveel slachtoffers voor een dichte deur hebben gestaan bij de Zaanse politie.