Typisch Zaans voor inburgeraars

Typisch Zaans voor inburgeraars

Cursisten de Zaan op met ‘Varend Inburgeren’

Tekst en foto's: Willem Croese

ZAANDAM – Inburgeren is niet alleen een kwestie van leren in een klaslokaal, maar ook op straat. Een nieuwe variant is echter ‘Varend Inburgeren’. Met vier elektrische fluistersloepen en de Zaanhopper zijn vijfentwintig vrouwelijke cursisten de Zaan afgevaren, om vanaf het water de streek beter te leren kennen. In de houtzaagmolen ‘Het Jonge Schaap’ is een flink deel van de lokale historie verteld.

Piet Keijzer zwaait naar inburgeraars

,,Wij willen graag dat deze vrouwen iets weten over hun omgeving. Door te varen met de boten wordt de rol van het water in de Zaanstreek ook duidelijk”, zegt Mirjam Hamberg, medewerkster van onderwijsaanbieder Prins en Heida. Voor deze vrouwen is gekozen, omdat zij volgens haar de trouwste leerlingen zijn. ,,De meesten vinden het al eng genoeg om het water op te gaan. Toch denk ik dat zij het leuk vinden.”

Opleiding

Op de boot vindt Birsel Atasaver het lachen. Volgens haar komen weinig vrouwen buiten, omdat zij thuis de kinderen moeten verzorgen. ,,Contacten leggen met andere mensen gebeurt buitenshuis en dan moet je de Nederlandse taal kunnen spreken.”

Vrouwen zelf aan het roer

Twaalf jaar woont de Turkse in Zaanstad. Een paar weken geleden heeft zij haar inburgeringdiploma gehaald. Nu zij het Nederlands onder de knie heeft gaat een wereld open. Als stagiaire bij de inburgeringcursus helpt zij anderen met de lesstof.
,,Nog twee weken stage en daarna ga ik de opleiding ‘klassenassistent’ volgen. Eén dag in de week naar school en vier dagen aan het werk bij het Regio College”, zegt zij trots. In Koog aan de Zaan werkt Birsel Atasaver intussen vijf jaar als vrijwilligster bij een peuterspeelzaal. En alsof het niet genoeg is organiseert zij ook het eindfeest bij Prins en Heida. ,,Alle cursisten nemen hun eigen eten mee, dus dat wordt gezellig.”

Motivatie

Piet Keijzer, wethouder Integratie, heeft tijd vrijgemaakt om de nieuwe Nederlanders op te zoeken bij Het Jonge Schaap. Tijdens de lunch praat hij met hen. ,,Wat mij opvalt, is dat zij graag verder willen en op zoek zijn naar werk. Je kunt gerust spreken van een zeer goede motivatie. Een van de dames woont in Kogerveld, zij kijkt ook naar haar woonomgeving. Deze vrouw vindt het belangrijk dat er meer speelplaatsen zijn, zodat de kinderen buiten kunnen komen.”
Na de broodjes, koffie en thee maakt het gezelschap aanstalten om te vertrekken. De sloepen en de Zaanhopper liggen er klaar voor. Giechelende vrouwen stappen de boten op, maar Birsel Atasaver wil eerst nog met de wethouder op de foto. Met een grote glimlach poseren beiden.

Piet Keijzer en Birsel Atasaver

De wethouder zwaait de inburgeraars uit en roept: ,,Doeg!” De handen gaan in de lucht. Niet veel later zijn de boten kleine stipjes in de verte. Over de Zaan onder de nieuwe Julianabrug door gaan zij terug naar Zaandam, waar de boottrip is begonnen.