Ziekenhuis niet op voetbalvelden

5 juli 2009

Ziekenhuis niet op voetbalvelden

Ruimte en tempo zijn goed, maar bouwen is financieel niet haalbaar

door: Willem Croese

ZAANDIJK – In het najaar van 2008 zijn zowel de gemeenteraad als bewoners en belanghebbenden geïnformeerd over een onderzoek dat moet leiden tot een nieuw te bouwen ziekenhuis op het VVZ-terrein. De ver gevorderde plannen ketsen uiteindelijk af, omdat de financiën niet rond te krijgen zijn. Wethouder Piet Keijzer vindt dit 'ontzettend jammer'.

Het Zaans Medisch Centrum (ZMC) en de gemeente Zaanstad hebben het onderzoek in drie fases gedaan. De locatie is snel gevonden. Voetbalvereniging VVZ verhuist naar het sportpark bij het Jagersveld in Zaandam. De oude velden bij het Prins Bernhardplein bieden een nieuw ziekenhuis zelfs voldoende ruimte.
Het VVZ-terrein is in die zin geen probleem en het tempo ook al niet, want het ZMC wil graag in 2013 met het nieuwe gebouw aan de slag. Geld blijkt het grote obstakel te zijn.
,,Alles lag op schema, maar voor het ZMC werd de financiering moeizaam. Als gemeente hebben wij bekeken in hoeverre wij een risico kunnen dragen en ook dat bleek niet mogelijk. Verder hebben wij nog een corporatie laten kijken hiernaar. Na drie berekeningen, die allemaal dezelfde uitkomst gaven, was onze conclusie dat het onverantwoord is de plannen voort te zetten”, aldus Piet Keijzer.
De ZMC Raad van Bestuur gaat zich de komende maanden beraden hoe het huidige ziekenhuis gemoderniseerd kan worden. De gemeente Zaanstad gaat na de zomer nadenken over de invulling van het VVZ-terrein.