Estafette tegen moedersterfte

Estafette tegen moedersterfte

Geef wereldmoeders een stem

Tekst en foto’s: Willem Croese

ZAANDAM – Drukte alom op de Gedempte Gracht. Het winkelende publiek is op stap met volle boodschappentassen. Deelnemers aan de Dam tot Dam wandeltocht keren vermoeid terug na hun inspanningen. Fanfarebandjes vrolijken de mensen op. Tussen het gekrioel van deze massa staan medewerkers van stichting Simavi met hun campers voor de actie ‘Estafette voor wereldmoeders’.

Geef wereldmoeders een stem

Zij vragen de aandacht voor de wereldwijde sterfte van moeders. Ruim 500.000 vrouwen per jaar vinden de dood door gebrekkige medische zorg tijdens de zwangerschap. In het millenniumjaar 2000 hebben 189 regeringsleiders een achttal problemen als doel gesteld, die voor 2015 sterk teruggedrongen moeten zijn. Honger en armoede staan nummer één en op vijf moedersterfte.

Hoera een meisje

Simavi, een internationale gezondheidsorganisatie, vindt dat iedereen in de wereld een goede gezondheid verdient. Onder de noemer ‘Estafette voor wereldmoeders’ reist momenteel een karavaan door het land. Raadsleden Sevinç Kük (GroenLinks), Anneke Grondman (CDA) en Anna de Groot (SP) hebben de estafette naar Zaandam gehaald.

Actiekaart voor verkoopster babyzaak

Zij hebben de afgelopen weken mensen opgeroepen voor deelname aan een protestwandeling door het centrum. Collega raadsleden Bert Boer (Groen Links) en Els Veenis (VVD) zijn ook van de partij. Samen met nog een groep Zaankanters vragen zij aandacht voor moedersterfte, die in 2015 met 75 procent teruggebracht moet zijn.

Presentatrice Hadassah de Boer in gesprek

Hadassah de Boer, televisiepresentatrice, praat het publiek bij en geeft een peptalk om mee te doen aan de wandeling. Wethouder Ronald Ootjers legt even later de nadruk op het belang van deze actie, want ook hij is voor een betere gezondheidszorg. Het ligt in de planning dat Zaanstad per 1 december ook een millenniumgemeente wordt, zodat de acht strijdpunten ook hier volop belangstelling krijgen.

Wethouder Ronald Ootjers geeft startsein wandeling

Na het startsein van de wethouder vertrekt de groep. Ongeveer twintig personen zetten de pas erin en onderweg delen zij kaarten uit met de boodschap van de estafette voor wereldmoeders. Voorop loopt het Nieuwengeinse dweilorkest ‘Herrie in de tent’ een eindje mee. De vrolijke deuntjes trekken de aandacht van het publiek. De meeste mensen die de kleurrijke kaarten in handen hebben bekijken deze aandachtig.

Vrolijke noot met dweilorkest Herrie In De Tent

Aan het eind van de winkelstraat wordt de drukte even voor gezien gehouden. De route gaat verder via Rustenburg, Hogedijk en Nicolaasstraat naar De Burcht. Met verhitte hoofden halen daar de Dam tot Dam wandelaars de finish. Duizenden mensen vieren hier hun feestje. De estafettewandelaars lopen door. Zij komen na een korte omweg via de Westzijde weer op de Gedempte Gracht.

Norah helpt met folderen

Ervaringen worden nog uitgewisseld. Anneke Grondman zegt tevreden te zijn over de reacties. Anna de Groot deelt die mening. Sevinç Kük heeft nog een kritische noot. Zij is teleurgesteld over de deelname. Zij heeft alle Zaanse vrouwenorganisaties opgeroepen mee te doen. Geen één heeft hier gehoor aangegeven.

Els Veenis kijkt tevreden om

Niettemin is onder de Zaanse bevolking en de duizenden wandelaars nu enige bekendheid over moedersterfte door slechte gezondheidszorg en de intentie om dit sterk terug te dringen. Op het achterraam van de campers staat ‘Geef het door’, bij deze dus.