SNAZ slapend waakzaam

17 september 2009

SNAZ slapend waakzaam

Noodopvang niet nodig met menswaardig asielbeleid

Door: Willem Croese

ZAANDIJK – Een slapend bestaan hoopt de Stichting Noodopvang Asielzoekers Zaanstreek (SNAZ) te kunnen leiden na jaren volop in beweging te zijn geweest voor de opvang van asielzoekers. Het principe van ‘bad, bed en brood’ is volgens de organisatie niet meer nodig. Waakzaamheid is geboden voor het geval dat het toch nodig is. In het gemeentehuis is vanavond dit signaal op gepaste wijze afgegeven.

Uitreiking SNAZ-boekje aan wethouder Piet Keijzer
Foto: Ron Visser

SNAZ-bestuurders, vrijwilligers, ex-asielzoekers, raadsleden en wethouder Piet Keijzer waren allemaal aanwezig. Amédée Daran Scharten, oud SNAZ-voorzitter, sprak over een perfecte samenwerking tussen gemeente en maatschappelijk organisaties. In 2000 was de nieuwe ‘vreemdelingenwet’ in aantocht, die de opvang van asielzoekers het niet altijd makkelijk heeft gemaakt.
Gemeentes mochten wettelijk geen plek bieden. In Zaanstad werd SNAZ opgericht, dat een pand kreeg aan de Stationsstraat in Zaandam. Van daaruit konden vrijwilligers en hulpverleners hun werk doen voor dakloze asielzoekers. Eind 2005 moest het pand gesloopt worden voor Inverdan. De bewoners kregen elders in de stad huisvesting.
Door het ‘generaal pardon’ van eind 2006 kregen velen van hen een verblijfsvergunning. De urgentie voor noodopvang werd in Zaanstad minder groot. Het SNAZ-bestuur besloot haar activiteiten af te bouwen en haar taken op verzoek van de gemeente over te dragen aan een nieuw bestuur. Egbert Boerma, oud ChristenUnie-raadslid, nam in april dit jaar de voorzittershamer over en leidt nu met zijn organisatie een slapend bestaan.
,,Fijn dat jullie de taak weer op kunnen pakken wanneer het nodig is. Ik hoop dat SNAZ net als Doornroosje minstens honderd jaar mag slapen, zolang ons land een menswaardig asielbeleid heeft”, zei Piet Keijzer.
De wethouder en PvdA-raadslid André Drost ontvingen een boekje over de activiteiten van SNAZ. Het boekje staat vol met verhalen en foto’s over de afgelopen jaren. Namens Zaanstad gaf Piet Keijzer zowel de oude als de nieuwe bestuurders bossen bloemen.