De Buurtbus in de Redersstraat

De Buurtbus in de Redersstraat

RTVNH filmt schoonmaakactie prijswinnaars

Door: Willem Croese

ZAANDAM – Een cameraman van RTVNH loopt met zijn apparatuur door de Zaandamse Redersstraat. Hij filmt voor het programma 'De Buurtbus'. De chauffeur parkeert zijn bus in het straatje. Journaliste Saskia van Ooijen loopt regelrecht af op een groep straatbewoners, die de tv-ploeg opwacht. Vrijwel direct beginnen de opnamen.

Interview met Willem Croese
Foto: Ron Visser

Een grote gifgroene kar is gevuld met bezems, bladharken en andere gereedschappen. De bewoners dragen oranje veiligheidsjasjes. Zij zijn er klaar voor om hun straat voor de vierde keer dit jaar schoon te maken. Eén van de mannen draagt een bladblazer op de rug. Hij blaast het vuil op grote hopen. Tientallen vuilniszakken worden door andere bewoners gevuld met afval. De stapel wordt groter en de straat schoner.
Intussen interviewt de journaliste de actieve bewoners. Zij doen gewillig hun woordje, want zij willen laten weten dat het prettig wonen is in de Redersstraat. De 'Bewonerscommissie Redersstraat' heeft de actie georganiseerd.

RTVNH in de Redersstraat
Foto: Ron Visser

De directe aanleiding voor de belangstelling van RTVNH is het artikel 'Dit is de Zaanse Jordaan' dat in het Noordhollands Dagblad heeft gestaan over deze straat. De bewonerscommissie heeft de 'Aanmoedigingsprijs 2009' gewonnen ter waarde van € 1000,00. De prijs is in Wormerveer uitgereikt op 14 oktober door de Vereniging Bewonersraad Parteon. Bestuurders van die raad bezorgen de Redersstraat tijdens de tv-opnamen een grote taart van de banketbakker.
Woensdagavond 28 oktober is de uitzending te zien bij RTVNH om 18.30, 20.30 en 22.30 uur.