7 oktober 2009

65 minuten pauzeren tegen AOW leeftijdsverhoging naar 67

Door: Willem Croese

ZAANDAM – De aangekondigde hete herfst van 2009 is door de regen nat begonnen. Zwarte opvouwbare FNV hoedjes hebben de hoofden echter droog gehouden van ongeveer 150 betogers. De Zaanse werknemers hebben vanmiddag hun stem laten horen op de parkeerplaats van het Albert Heijn distributiecentrum. Tijdens de lunchpauze is 65 minuten geprotesteerd tegen de kabinetsplannen om de AOW leeftijd te verhogen naar 67.

Foto: Ron Visser

In dertig plaatsen werd deze actie gehouden. Volgens schattingen van de FNV kwamen landelijk 25.000 mensen op de been. De vakbeweging had vorige week het nakijken toen de werkgevers uit het SER overleg stapten, nadat pogingen zijn gedaan om tot een goede pensioenvoorziening te komen. Furieus zijn de vakbonden, vandaar dat zij werknemers tot actie hebben opgeroepen.

Besodemieterd

Voor het 65 minuten protest gaf de Albert Heijn directie de FNV toestemming op hun terrein in Zaandam bijeen te komen met verontruste werknemers. De organisatie had aan van alles gedacht om de pauze goed te laten verlopen. Broodjes kaas of bal gehakt en koffie werden uitgedeeld. Muziek en toespraken brachten de stemming er in.

FNV Bondgenoten bestuurder Ellen Dekkers
Foto: Ron Visser

FNV Bondgenoten hoofdbestuurder Ellen Dekkers gaf de werkgevers de schuld voor het mislukte SER overleg. ,,Zij willen alleen maar de centjes. Na goed werk met een goede beloning willen mensen een goed pensioen vanaf 65 jaar. De FNV laat het niet toe dat de AOW gesloopt wordt tot een asociaal product. De AOW moet toekomstbestendig zijn.” Ook FNV Jong voorzitter Jeroen de Glas deed een duit in het zakje door te stellen dat hij het nog nooit meegemaakt had hoe mensen besodemieterd worden.

Strijd

SP Tweede Kamerlid Arda Gerkens toonde haar betrokkenheid door ook aanwezig te zijn bij de actie. ,,De strijd voor 65 jaar is belangrijk. Wij worden bang gemaakt en dat is niet terecht. De inkomsten voor de AOW zijn groter dan de uitgaven. Als de AOW naar 67 gaat komt een grote groep in de bijstand, want veel mensen houden het niet vol zo lang door te moeten werken. Door actie te voeren hebben wij een kans deze strijd te winnen, daarom steun ik de FNV”, zei de SP'er.

SP Tweede Kamerlid Arda Gerkens
Foto: Ron Visser

Haar Zaanse partijgenoten haalden intussen handtekeningen op voor '65 blijft 65'. Grif ondertekende men de SP actie. Didf Zaanstad voorzitter Gazi Gülüm en Albert Heijn werknemer Ilhan Günes waren zeer tevreden over deze steun, al hadden zij op meer mensen gerekend. De pensioengerechtigde leeftijd willen zij ook op 65 houden. ,,Het is voor alle werknemers. Na zoveel jaar hard werken is een goed leven nodig”, stelde Gülüm.

65 blijft 65
Foto: Ron Visser

Na 65 minuten was het één uur 's middags. De werknemers van Albert Heijn keerden gewillig terug naar hun werkplek. De overgebleven spullen werden ingepakt door FNV'ers. Zij keken voldaan terug op het startschot van nog vele acties die staan te wachten. In haar speech gaf Ellen Dekkers immers aan dat de rekening van de crisis niet betaald wordt door werknemers. Kortom het worden spannende tijden waar het kabinet Balkenende nog lang van wakker zal liggen.