Niek Stam op de Coolsingel: ‘Deze keer gaan we door ‘

22 november 2009

Niek Stam op de Coolsingel: ‘Deze keer gaan we door ‘

FNV manifestatie tegen verhoging AOW leeftijd

Door: Carla Schuddeboom

21 november in Rotterdam, Eindhoven, Assen en Deventer. De dag van de eerste grote manifestaties tegen de verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd naar 67 jaar.
Onder de welwillende blikken van solidaire buschauffeurs verzamelden we ons in Zaandam voor de busreis naar Rotterdam. Terwijl onze vrienden van de DIDF zo’n slordige twee à drie bussen vulden, sprak de Zaanse SP met vijf mensen ook een woordje mee. De FNV had het prima geregeld: gratis busvervoer, koffie en toiletten bij aankomst en zelfs een lunchpakket. En prachtig weer.

foto: Jan Buter

Helaas waren we wat laat ter plaatse. We liepen druk discussiërend achter een paar vlaggen aan – moet je misschien ook niet doen - tot we in de verte Sinterklaasliedjes hoorden. Ik probeerde nog een ongelovig kijkende Turkse collega uit te leggen dat “Dag Sinterklaasje” in zekere zin gezien zou kunnen worden als een oud Hollands strijdlied. Toen bleek dat we ècht bij de verkeerde manifestatie terecht waren gekomen.

Misschien zijn we daardoor niet meegeteld. In Rotterdam waren er 20.000 mensen verwacht. Die waren er niet, zoals het RTL4 journaal ’s avonds gnuivend vaststelde, maar het waren er zeker meer dan de 5000 die zij konden tellen. Misschien wel twee keer zo veel. Van allerlei bonden, en veel SP-ers (Geen enkel PVV vaantje te bekennen, trouwens, voorzover ik dat kon zien). Allen in een opperbeste, strijdbare stemming. Henk van der Kolk en Niek Stam van FNV Bondgenoten kregen veel bijval.

Niek Stam op scherm
foto: Jan Buter
Vooral Niek Stam, toen hij aankondigde dat we het er deze keer niet bij zouden laten zitten. ‘Tot over 65 dagen in Den Haag’ riep hij maar alvast. En ook op het grote scherm riep Sinterklaas: ‘Makkers, staakt!...’ Triomfantelijk keek ik de Turkse collega aan.