AOW naar 67 ordinaire bezuiniging

AOW naar 67 ordinaire bezuiniging

SP-fractievoorzitter Agnes Kant 'On Tour' in Zaandam

Door: Willem Croese

ZAANDAM – Onder het motto 'On Tour' reist SP-fractievoorzitter Agnes Kant de komende maanden het hele land door. Iedere maandag bezoekt zij een plaats waar een SP-afdeling actief is. Deze keer is zij naar Zaandam gekomen. 's Middags naar het verpleeghuis Oostergouw en 's avonds in Serah Artisan een spreekbeurt. Ruim tachtig Zaankanters luisteren en discussiëren met de politica in het etablissement.

Fractiegenoot Hans van Leeuwen leidde de avond. Met een videofilmpje werd het SP-standpunt over de AOW direct duidelijk. Frits Lambrechts en de zijnen zongen hierin het liedje '65 jaar'. De toon was gezet. Agnes Kant vertelde over een onderzoek in 27 landen dat de Britse omroep BBC heeft laten doen naar marktwerking. Negentig procent van de mensen is tegen marktwerking.

Andere koers

Volgens Agnes Kant heeft de 'vrije markt' de inkomensverschillen groter gemaakt en de solidariteit uitgehold. Maar daar is het niet bij gebleven. Na de verkoop van aandelen van energiemaatschappijen door provincies en gemeenten roepen politici: 'Wij gaan er niet over', wanneer het bijvoorbeeld over prijsstijgingen of het milieu gaat.
,,Er is een gat geslagen in de democratie. Mensen hebben geen invloed meer. Het neo-liberalisme heeft gefaald. De chronische honger stijgt. Een miljoen mensen leeft van 1 dollar per dag. Er is water op de maan ontdekt, maar in arme landen is daarvan te weinig. Ik vind dit onverantwoord gedrag van politici en bankiers. Een andere koers moet als antwoord komen op de crisis”, betoogde Agnes Kant.
Haar partij heeft geen blauwdruk voor de toekomst klaarliggen. De geschiedenis heeft naar haar mening geleerd dat je problemen niet zonder mensen moet oplossen. Zij stuurt aan op het principe van de buurt als basis waar mensen wel een plek hebben. De SP onderzoekt regelmatig beroepsgroepen of bepaalde omstandigheden om daaruit ideeën op te doen.

Vlekkenoplosser

Agnes Kant hekelde het politieke klimaat waarin bevolkingsgroepen tegen elkaar opgezet worden. De PVV moest het ontgelden. ,,Wilders is een vlekkenoplosser voor alles”, stelde zij. Op sommige punten is de PVV sociaal, maar de oplossingen zijn verre van dat. Ook die partij is tegen de verhoging van de AOW-leeftijd, maar dat de moslims het moeten ontgelden ging de SP'er te ver.
Dat de AOW onbetaalbaar zou zijn en dat mensen langer leven zijn voor de SP-fractievoorzitter drogredenen. ,,De waarheid voor de verhoging naar 67 jaar is een ordinaire bezuiniging. Minister Donner wil zelfs werkgevers het mogelijk maken om ouderen voor een lager loon te laten werken. Ouderen betalen dus de rekening.”
De PvdA viert volgens Agnes Kant de nederlaag door in te stemmen met de AOW-leeftijdsverhoging en te stellen dat deze maatregel sociaal is. De sociaaldemocraten zouden vaker naar links moeten kijken in plaats van naar de rechterburen. ,,De samenleving is van mensen en zij moeten kiezen voor een toekomst door samen de schouders er onder te zetten.”

Plastic gordijntje

Tijdens haar bezoek aan verpleeghuis Oostergouw werd Agnes Kant door een man meegenomen naar de kamer waar zijn vrouw verblijft. Een plastic gordijntje was de afscheiding tussen twee bedden die hier stonden. Privacy was ver te zoeken.
Op een andere afdeling lagen terminale kankerpatiënten. Een van hen vertelde dat de verzorging goed is. Verplegers moeten iedere keer klokken hoe lang ze bezig zijn op een kamer en dat vond de patiënt in kwestie onbegrijpelijk. Agnes Kant wilde hiermee de zorg voor elkaar aan de orde stellen. Bureaucratie en doorgeslagen commercie moeten naar haar overtuiging uitgebannen worden, waarna de omstandigheden verbeterd en menselijker gemaakt kunnen worden.

Na de pauze beantwoordde de SP'er schriftelijke vragen van de aanwezigen. De thema's die Agnes Kant in haar inleiding had besproken werden hier en daar uitgediept. Vrijwel direct na de Zaanse 'On Tour' ging zij terug naar Den Haag om zich voor te bereiden op het parlementaire werk.