Fakkeloptocht wederom vertoon van verdraagzaamheid

25 december 2009

Fakkeloptocht wederom vertoon van verdraagzaamheid

De traditionele fakkeloptocht tegen discriminatie in Wormerveer, is gisteren op kerstavond gelopen door zo'n 250 mensen. Het was alweer de 23e keer dat deze tocht tegen intolerantie en onverdraagzaamheid plaatsvond. De tocht werd georganiseerd door het Bureau Discriminatiezaken Zaanstreek/Waterland.

De tocht op 24 december werd muzikaal met strijdliederen ondersteund door het Alkmaars en Castricums Straatorkest, dat dit evenement al vanaf het begin bijwoont. Verder liepen tijdens de fakkeloptocht opvallend veel lokale politici en jongeren mee.
Oud-minister Ella Vogelaar (wonen, wijken en integratie) liep ook mee en hield vooraf een toespraak.
De Zaanse SP werd vertegenwoordigd door onze wethouder Piet Keijzer, raadsleden Anna de Groot en Sonja van Elmpt en een tiental andere SP-leden.

De tocht vertrok van buurtcentrum De Lorzie aan het Marktplein in Wormerveer. Van daaruit werd een wandeling van drie kwartier gemaakt door de woonwijken van het dorp.

Het Bureau Discriminatiezaken wil met de jaarlijkse fakkeloptocht tegenwicht bieden aan het steeds scherper worden van het debat over de multiculturele samenleving. De toonhoogte wordt daarbij nogal eens bepaald door extremisten en fundamentalisten. Bevolkingsgroepen worden op één hoop gegooid en verketterd, beledigd en bedreigd. Sommige publieke figuren stellen allochtonen en moslims gelijk aan criminelen. Problemen worden uitvergroot, mogelijke oplossingen belachelijk gemaakt. Steeds meer mensen in Nederland leven náást, in plaats van mét elkaar. Het blijft daarom onverminderd noodzakelijk om tegenwicht te bieden. In woord en in daad.

Op kerstavond werd er gedemonstreerd dat onverdraagzaamheid niet wordt verdragen. In onze samenleving is plaats voor iedereen, ongeacht afkomst, huidskleur, levensovertuiging, handicap, sekse, leeftijd of seksuele gerichtheid. De SP Zaanstreek steunde en steunt deze boodschap van harte!