Vreemde beloning van kabinet

8 december 2009

Vreemde beloning van kabinet

Gemeenten protesteren tegen afpakken tegoeden van participatiebudget

Door: Willem Croese

ZAANDIJK – De Eindhovense wethouder Hans Martin Don (SP) heeft protest aangetekend bij staatssecretaris Jetta Klijnsma tegen haar besluit om tegoeden van het participatiebudget voor re-integratie per direct terug te vorderen. Ook zijn Zaanse collega Piet Keijzer vindt een greep in de gemeentelijke portemonnee een vreemde beloning na jaren van slim en zuinig werken.

In september 2008 zag deze de bui al aankomen: ,,Wij houden ons aan de voorschriften en ik moet zeggen zelfs op een zeer slimme manier. Geen financiële tekorten. Er zijn zelfs bonussen voor Zaanstad. Nu anderen niet goed genoeg gehandeld hebben mogen wij bijspringen. Solidariteit prima, maar hier moet Wouter Bos, minister van Financiën, zelf eens in de buidel tasten.”
Een jaar later haalde de minister 2,5 miljoen euro weg uit Zaanstad. De boosheid werd al maar groter bij Piet Keijzer. Deze verkapte bezuiniging is naar zijn zeggen 'een sigaar uit eigen doos'. De wethouder bleek niet de enige te zijn die zijn ongenoegen hierover uitsprak. In een brief van 25 november maakte zijn Eindhovense collega duidelijk aan staatssecretaris Jetta Klijnsma ook niet in zijn nopjes te zijn. Hij deed dit mede namens 32 andere gemeenten, waaronder Zaanstad.
Hans Martin Don vroeg inzicht te geven in de financiële gevolgen van de maatregel per gemeente. In 2010 moet de staatssecretaris € 75 miljoen bezuinigen. Het nog ongebruikte participatiegeld van gemeenten wordt nu hiervoor ingezet. Volgens de ondertekenaars van de protestbrief is dit geld echter bestemd voor meerjarenplannen. Dak- en thuislozen, inburgeraars en werkzoekenden dreigen nu niet meer mee te kunnen doen aan re-integratieprojecten, ondanks langdurige bestuurlijke afspraken tussen het kabinet en de gemeenten.
,,Het is en blijft diefstal”, stelt wethouder Piet Keijzer. ,,Daarom zijn wij het als Zaanstad van harte eens met deze protestbrief aan de staatssecretaris.” Een antwoord op het schrijven heeft Jetta Klijnsma nog niet gegeven. De protesterende gemeenten noemen het kabinet in de hele kwestie een 'onbetrouwbare partner'.