De SP doet ook aan sport

28 januari 2010

De SP doet ook aan sport

Door: Anna de Groot, raadslid

Uit het artikel ‘DZ en IJsbaan concurreren op sport’ van zaterdag 23 januari 2010 in Dagblad Zaanstreek blijkt dat de DZ en de Partij van de IJsbaan wel heel veel bestuurders van sportverenigingen op hun kandidatenlijsten hebben staan. Of deze kandidaten ook echt een plaatsje in de gemeenteraad zullen veroveren kunnen we nog niet voorspellen.

Alhoewel onze fractieleden Guus Moot en Rob Poldner de afgelopen vier jaar de sportonderwerpen in Zaanstad Beraad en raadsvergadering met verve hebben behandeld, zijn zij geen raadsleden die hetzij als sporter, hetzij als toeschouwer de Zaanse sportvelden frequenteren. Met de toetreding van Cynthia Gruben als steunfractielid en Roland van Braam als raadslid heeft de SP-fractie echte sporters in haar midden gekregen.

Cynthia en Roland vroeg ik naar hun mening over het sportgehalte van de SP in Zaanstad. Ook vroeg ik hen wat zij ervan vinden dat politieke partijen heel veel sportbestuurders op hun kandidatenlijsten zetten en wat het doel daarvan is.

Zowel Cynthia als Roland vinden dat het sportgehalte van de SP in Zaanstad wel wat omhoog kan. Beiden vinden sport heel belangrijk in de samenleving. Sport verbroedert, sport zorgt voor participatie en geeft een gevoel van saamhorigheid. Allemaal zaken die heel goed in ons nieuwe verkiezingsprogramma passen. En natuurlijk zorgt sport ook nog voor de broodnodige lichaamsbeweging. Goed voor de gezondheid, dus.

Waarom staan nu al die sportbestuurders op de kandidatenlijsten van DZ en de Partij van de IJsbaan? Zowel Cynthia als Roland zijn van mening dat al die sportbestuurders op de kandidatenlijsten staan om zwevende kiezers te trekken. De meeste kiezers stemmen op een partij die hun standpunten en belangen het beste vertegenwoordigt, zwevende kiezers stemmen op een partij om andere redenen. En zo’n andere reden kan best zijn dat zij de bestuurder van hun sportvereniging persoonlijk kennen. Roland verwoordt ook een gevaar van een lijst met louter sportbestuurders. Het is niet goed als een sportbestuurder een netwerk via de gemeenteraad opbouwt dat weer gebruikt kan worden bij zijn functie als bestuurder van een sportclub.

De SP is van mening dat er veel meer onderwerpen dan sport zijn die de aandacht verdienen. Een goed sociaal beleid, goede en betaalbare gezondheidszorg, een betaalbare woning voor iedereen, goed onderwijs en goede jeugdzorg, biodiversiteit, bijvoorbeeld, of een schoon milieu. Daarom is het verkiezingsprogramma van de SP heel breed van opzet en is sport slechts een onderdeel. En daarom bestaat onze kandidatenlijst uit personen die afkomstig zijn uit alle geledingen van de maatschappij. Al die kandidaten hebben echter wel één belangrijk doel voor ogen: menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit voor allen.

Cynthia en Roland staan ook op onze kandidatenlijst. Cynthia staat op 8 en Roland staat op 9. Het is zeker dat zij in en met de fractie sport wat meer aandacht zullen gaan geven. Maar er zijn meer onderwerpen dan sport waar zij voor gaan. Zij gaan immers voor de SP!