De ZOG en de portemonnee

15 januari 2010

De ZOG en de portemonnee

Door: Anna de Groot, raadslid

Op woensdag 13 januari landde bij ons het Zaans Stadsblad weer op de voordeurmat. Het blad heeft sinds enige tijd een rubriek ‘Fracties nemen stelling’. Deze week luidde de stelling: “Zaanstad moet zich meer inspannen een ‘groene gemeente’ te worden.” Helaas stond de SP bijdrage door een redactionele fout er niet in, maar met interesse nam ik kennis van de mening van mijn mede-raadsleden.

Mwah ……. eigenlijk viel de mening van mijn mede-raadsleden me helemaal niet zo tegen. Alle fracties vinden blijkbaar dat Zaanstad een groene gemeente moet worden, alhoewel ik tussen de regels doorlees dat het voor de ene fractie veel belangrijker is dan voor de andere.
Nu nog de daad bij het woord voegen, meiden en jongens!

Ria de Leeuw, raadslid voor de ZOG, heeft zich in de afgelopen periode écht een vrouw met een groen hartje getoond. Vaak stond ze in commissies zij aan zij met de SP en GroenLinks. In tegenstelling tot Ria de Leeuw belijdt haar fractievoorzitter Leny Vissers het uitsluitend met de mond dat Zaanstad een groene gemeente moet worden. Ze is tegen de kap van bomen, behalve als ze weg moeten voor parkeerplaatsen en als de inwoners gevraagd wordt zélf iets te doen voor meer groen, is Leny ook geen voorstander. Wat Leny betreft moet het allemaal van de gemeente komen, het groen in de stad moet beter worden verzorgd en de veenweidengebieden moeten worden behouden. En ja, dat vindt de SP ook!

Leny heeft in elk geval geen geld over voor de ‘groene gemeente’. Want, zo schrijft zij: “Een ‘groene gemeente’ kan ook betekenen veel GroenLinks en SP-zetels en dan wordt het oppassen geblazen. Hun overdreven milieufobie trekt uw portemonnee leeg’.
Natuurlijk is het een hele eer dat de SP qua groenbehoud en –bevordering in een adem genoemd wordt met GroenLinks, dat wel de naam heeft, maar niet altijd de daad bij het woord voegt. ’t Is toch wel heel mooi dat de SP in Zaanstad zich in de afgelopen jaren heeft geprofileerd als een heel ‘groene’ partij. Dat moeten we vooral zo houden.

De kernvraag is of de inwoners van de gemeente Zaanstad armlastig worden van een linkse coalitie met SP en GroenLinks. ‘k Denk het niet. Een ‘groene’ klimaatneutrale gemeente kan ook heel veel opleveren. Denk maar eens aan al die banen die geschapen worden in innovatie, milieubeheer, handhaving, groenonderhoud en energiebesparing. Denk maar eens aan alle besparingen die goede isolatie van woningen en wind- en zonne-energie kunnen opleveren. En dan nog de besparing die gerealiseerd wordt als Zaanstad daadwerkelijk ’s nachts donkerder zal gaan worden.
Overigens, GroenLinks in mindere mate en de SP overwegend, zetten zich ook nog eens in om álle inwoners een inkomen te bezorgen waarvan die inwoners ruim rond kunnen komen.

Maar wat bovenal van belang is, is dat in Zaanstad een toekomst wordt geschapen. Niet alleen een toekomst van menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit, maar óók een toekomst voor de volgende generaties. Die volgende generaties willen ook kunnen leven in gezondheid. En daarom moet Zaanstad écht een groene (schone en klimaatneutrale) gemeente worden.

De ZOG denkt echter niet verder dan het einde van de volgende raadsperiode, dus tot 2014.