Heel brutaal naar het einde van de raadsperiode

31 januari 2010

Heel brutaal naar het einde van de raadsperiode

Door: Anna de Groot, raadslid

De raadsvergadering van 28 januari 2010 was een heel vreemde. De partijen die denken straks de machthebbers in Zaanstad te zijn drukten er hun stempel op en anticipeerden op een door hen gedroomde toekomst.

Eerst werd het parkeerbeleid op de korrel genomen. Het zittende college probeerde een reeds lang geleden gedane belofte gestand te doen en kwam met een oplossing om iets te doen aan het vele geparkeerde blik in de Zaanse straten. Immers, de vele geparkeerde auto’s zijn heel vaak een grote ergernis voor de inwoners. Parkeren is al lang geen genoegen meer en drijft vele inwoners tot wanhoop. Bovendien groeit het aantal auto’s in Nederland en dus ook in Zaanstad en zal het parkeren in de toekomst nóg meer problemen opleveren.
In twee stappen poogt het college er iets aan te doen. Eerst door een parkeerfonds voor gebouwde voorzieningen op te richten, daarna – maar dat laat dit college aan de volgende raad – door bijvoorbeeld het uitbreiden van vergunningparkeren.
Meerdere oppositiepartijen, vooral die aan de rechterkant van het politieke spectrum, wilden het nieuwe parkeerbeleid van de raadsagenda afvoeren. En dankzij de steun van de Partij van de Arbeid lukte hen dat. En dat in de hoop tijdens de verkiezingen meer stemmen te trekken door de parkeerproblemen in Zaanstad vooral niét op lossen.

Daarna was de beurt aan het onderwerp ‘Duurzaam inzetten kasstromen NUON-gelden’. Veel raadsleden in Zaanstad zijn van mening dat met de verworven NUON-gelden ook iets voor het milieu en de klimaatneutrale gemeente gedaan moet worden. De rechtse oppositie, die maar niet in wil zien dat het toch echt vijf voor twaalf voor het milieu is, wilde ook dít onderwerp uitstellen tot de volgende raadsperiode. Dit in de hoop dat zij straks aan de macht zijn en het hele klimaatbeleid naar de prullenbak kunnen verwijzen. De meeste rechtse partijen hebben in hun geledingen veel klimaat- en milieusceptici en die moeten bediend worden.
Gelukkig liet de zittende gemeenteraad zich dit niet gebeuren en stemde vóór het duurzaam inzetten van de kasstromen van de NUON- gelden.

Het is heel brutaal van de rechtse oppositie om alvast een voorschotje te nemen op het beleid dat zij straks willen inzetten. De kiezers van Zaanstad hebben vier jaar geleden gekozen voor een beleid dat sociaal en duurzaam is. En dat voor vier jaar. Zij hebben grotendeels gekregen waar zij – door het uitbrengen van hun stem - om gevraagd hebben. Dat is democratie. En die democratie behoort niet teniet gedaan te worden door partijen die alvast een voorschotje willen nemen op een mogelijk andere stemverhouding in een volgende raadsperiode.

Het állerbrutaalste was wel de brief die de zittende raadsleden uitgereikt kregen door de kandidaat- raadsleden van D66. D66 zit op dit moment niet eens in de gemeenteraad van Zaanstad. Toch meent D66 een mogelijk besluit over een nieuwe grootschalige winkellocatie in de nu leegstaande Bruynzeelhallen uit te kunnen stellen tot de volgende raadsperiode. Een raadsperiode waarin D66 hoopt met veel raadsleden in de gemeenteraad van Zaanstad te komen. En dan beslissingen te kunnen nemen waarmee het zorgvuldige winkelbeleid van de huidige gemeenteraad op de helling komt te staan en de nu in Zaanstad gevestigde winkels in hun bestaan worden bedreigd. Dat is een staaltje van hoogmoed dat zijn weerga niet kent.

In Nederland hebben we met z’n allen gekozen voor democratie. In gemeenteraadsland betekent dit dat de ene coalitie een periode van vier jaar krijgt om zijn beleid uit te voeren. Daarna is mogelijk een andere coalitie weer voor vier jaar aan de beurt om het beleid te bepalen.
Wij, van de SP, hopen natuurlijk dat wij in de komende raadsperiode weer een dikke vinger in de pap van het beleid van Zaanstad kunnen hebben. En dat kan natuurlijk alleen als jullie op ons stemmen!