Sluiting postkantoor Zaandam zoveelste stap in verschraling

17 januari 2010

Sluiting postkantoor Zaandam zoveelste stap in verschraling

Door: Patrick Zoomermeijer, lijsttrekker

Op zaterdagmorgen 16 januari togen tien SP'ers naar het postkantoor op de Dam in Zaandam dat op 21 april zal worden gesloten. Ze vestigden de aandacht op de verschraling van het aanbod van voorzieningen dat hier het gevolg van zal zijn. In slechts één uur tijd haalden ze zo'n honderd handtekeningen op van mensen die tegen de sluiting van dit kantoor én vóór meer voorzieningen in de buurt zijn.

De klandizie van het postkantoor op de Dam is sinds de privatisering van de oude PTT en de opdeling van de dienstverlening wel teruggelopen. Vroeger kon je er immers ook terecht voor bankzaken en telefonie, nu niet meer. Dat is op zich al een heel slechte ontwikkeling geweest waardoor marktpartijen zoals de Postbank (inmiddels ING) en KPN nu megawinsten opstrijken die anders voor de gemeenschap zouden zijn geweest. Een ontwikkeling mogelijk gemaakt door alle partijen die in de afgelopen decennia deel hebben genomen aan de regering: CDA, PvdA, D66, VVD. De eveneens neoliberale afsplitsingen van de VVD, de PVV en TON, hebben deze ontwikkeling ook nooit bestreden.
Nu wil de huidige eigenaar TNT dit postkantoor definitief sluiten. Een beeldbepalend gebouw, dat veel lokale bewoners hun hele leven alleen als postkantoor hebben gekend, zal als zodanig verdwijnen.

Klanten

Het viel zaterdag op dat veel klanten van het postkantoor niet eens wisten dat het gaat sluiten. Vooral jongeren die in het centrum wonen en ouderen die slecht ter been zijn maken er gebruik van.
Veel ouderen gaven aan dat ze echt afhankelijk zijn van het postkantoor, omdat ze niet erg mobiel zijn. Ook maken veel mensen gebruik van de postbussen. Één klant had pas een week geleden een postbus gehuurd, maar wist niet dat dat een aflopende zaak was.

Personeel

Ook het personeel zit in een moeilijk parket: met de sluiting zijn zij hun baan kwijt! Meerderen van hen werken al dertig jaar op het postkantoor en schatten hun kansen op de arbeidsmarkt vanwege hun leeftijd somber in. Ze hadden ooit juist gekozen voor een baan bij een staatsbedrijf vanwege de zekerheden en het directe contact met mensen uit de gemeenschap die dat bood. Inmiddels zijn ze daarin bedrogen.

Helaas is nog niet bekend of de dienstverlening van het postkantoor via een postagentschap zal worden overgenomen, en zo ja waar die dan komt. Of de dienstverlening hetzelfde zal blijven is ook de vraag.
Maar de huidige werknemers zijn hun baan sowieso kwijt. Het sociale contact dat zij hadden met hun klanten en vice versa verdwijnt.

De wijk is de maat

De SP ziet hierin de zoveelste verschraling. Steeds meer voorzieningen verdwijnen uit onze buurten en wijken, er zijn wat dat betreft al aardig wat lege plekken in de Zaanstreek. Wijken zonder supermarkt, postkantoor, consultatiebureau of jongerencentrum.
Voor de SP is de wijk de maat, niet de mate waarin aandeelhouders hun winsten zien groeien. De SP wil voorzieningen op redelijke afstand van de mensen, op plaatsen waar je ook zonder auto of als je slecht ter been bent kunt komen. Met de broodnodige voorzieningen komt ook het sociale contact weer terug.

De SP maakt zich hier al lang hard voor. De landelijke SP is ook al jaren solidair met de postbodes:
www.reddepostbode.nl

De Zaanse SP komt op voor lokale voorzieningen als alternatief voor een terugtrekkende overheid en een steeds killere maatschappij.
Lees er alles over in ons
verkiezingsprogramma Jij + Ik = Wij .

Doet u mee?