SP-karavaan voor nachttrein doet Zaandam aan

25 januari 2010

SP-karavaan voor nachttrein doet Zaandam aan

Provincie Noord-Holland gaat ook voor nachttrein

Vlak voor het kerstperiode hebben de Provinciale Staten van Noord-Holland een motie aangenomen voor een nachttrein in Noord-Holland. De motie was ingediend door PvdA-Statenlid Liesje Klomp. Het is goed dat de provincie voor een nachttrein is. De SP en ROOD (jongeren in de SP) voeren al langer actie om steden als Haarlem en Zaandam op het nachtnet te krijgen.

SP Tweede kamerlid Emile Roemer (rechts)

Het enige probleem is dat de provincie en de gemeenten nog geen geld ter beschikking willen stellen voor de trein. Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat zal volgens hen voor het geld moeten zorgen, terwijl de provincie genoeg geld heeft om in ieder geval de trein een jaar op proef te laten rijden.

Daarom gaan SP- en ROOD-leden uit diverse afdelingen op maandag 8 februari de ruim 7.000 handtekeningen aanbieden aan de Gedeputeerde om te eisen dat de provincie zelf met de NS aan de slag gaat om de trein er te laten komen.

Op diezelfde dag gaan zij ook langs diverse steden om aan wethouders een petitie over de nachttrein aan te bieden. Daarbij is SP Tweede Kamerlid Emile Roemer ook van de partij.

Maandag 8 februari om ca. 11.00 uur komt de SP-karavaan aan bij het gemeentehuis Bannehof te Zaandijk. Daar wordt de petitie aangeboden aan verantwoordelijk wethouder Linnekamp van Zaanstad.

ROOD voert al geruime tijd actie voor een nachttrein in Noord-Holland, en heeft daarbij tot nu toe meer dan 7200 handtekeningen opgehaald. De actie wordt zowel op internet gevoerd als op straat. Tekenen kan nog steeds op www.nachttreinnoordholland.nl